‘Communicatie NMBS moet sneller en beter’

© Belga

Een ontslag van de NMBS-top, waar onder meer Groen! op aandringt na de zware treinproblemen van maandag, is volgens minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) niet aan de orde.

Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) vindt dat de communicatie van de NMBS bij spoorproblemen sneller en beter moet. Een ontslag van de NMBS-top, waar onder meer Groen! op aandringt na de zware treinproblemen van maandag, is volgens haar niet aan de orde.

Dat zei Vervotte dinsdagochtend op Radio 1. Door een bovenleidingbreuk in Oostkamp zaten duizenden treinreizigers maandag urenlang vast in verschillende stations in West- en Oost-Vlaanderen. De NMBS wordt vooral een gebrek aan communicatie en informatie verweten.

Aanspreekpunt

‘Veiligheid blijft de prioriteit, maar de NMBS is soms te defensief in haar communicatie,’ erkent Vervotte. Volgens haar kunnen de spoorwegen zich niet meer permitteren om te wachten met communiceren tot er een oplossing is. ‘Ik denk dat mensen dat niet meer aanvaarden en dat begrijp ik’.

Concreet wil Vervotte dat de reizigersdispatching automatisch toegang krijgt tot bepaalde informatie van traffic control, opdat de reizigers ‘vanaf het eerste moment aanspreekpunten hebben’. Nu moet de reizigersdispatching zelf naar traffic control bellen voor info, maar zij hebben op dat moment ook de handen vol met de crisissituatie.

In een reactie op de zware treinproblemen van maandag dringt Groen!-Kamerlid Stefaan Van Hecke aan op het ontslag van de drie CEO’s van de NMBS, maar dat is volgens Vervotte niet aan de orde. Het nieuwe incident moet niet aangegrepen worden om ‘symbooloplossingen’ te kiezen, besloot ze.

Topman Marc Descheemaecker van de NMBS vindt de klachten over gebrekkige communicatie onterecht. Hij benadrukt dat in de eerste plaats naar oplossingen gezocht is, want ‘je moet de juiste info kunnen geven’. Ook een uniek noodnummer is in zo’n geval niet meer dan een ‘vijgenblad’, oordeelt hij. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content