"We hadden gehoopt en gedacht dat die administratie niet nodig zou zijn voor bedrijven zoals winkels of magazijnen, waarvoor het duidelijk is dat niemand thuis kan werken", zegt Michel. "Dat zijn twee voorbeelden bij uitstek waar nul mensen kunnen thuiswerken." Ook begrijpt Comeos niet dat er maximaal 50 mensen in de winkel mogen, terwijl er grote winkels zijn waar normaal gezien 200 tot 400 mensen over de vloer komen. "Als je echt een grote winkel neemt, dan heeft een klant 400 vierkante meter voor zichzelf. Dat is de Ancienne Belgique voor jezelf, dat is absurd", aldus Michel. Het effect is volgens de CEO dat veel winkels met minder personeel gaan werken, waardoor mensen tijdelijk werkloos worden. Dat kost heel wat aan de maatschappij en ook voor de winkels zelf gaat het om een enorm verlies. Comeos is wel tevreden dat de winkels zelf kunnen beslissen hoe ze de afspraken organiseren. "We vreesden een monsterlijk adminstratief systeem waaraan we ons zouden moeten houden, maar de manier waarop de afspraken gemaakt moeten worden is niet gepreciseerd", zegt Michel. "We zijn groot genoeg om te weten wat we moeten doen en niet te veel mensen toe te laten in de winkel, dat doen we al een jaar." In tegenstelling tot bij de vorige sluiting van niet-essentiële winkels, moeten supermarkten geen producten uit de rekken halen. Daar heeft Comeos geen problemen mee: "Als dat ook nog geörganiseerd zou moeten worden, zou het helemaal surreëel worden", aldus Michel. Comeos verwacht dat de meeste winkels tegen morgenochtend een systeem klaar zullen hebben om op afspraak klanten te ontvangen, hoewel het ministerieel besluit pas vandaag in de late namiddag werd gepubliceerd. "Het is bijna een politiek statement. De regering is niet efficiënt in wat ze moet doen, we hebben dat gezien met de maskers en met de vaccinatie. En wij kunnen ons zomaar op een aantal uren organiseren om de klanten te kunnen bedienen." Ook ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over de procedure die de overheid invoert om beter te kunnen controleren op telewerk. "Buitensporige rompslomp voor nul resultaat", is de visie van Unizo. "Nog maar eens extra administratieve rompslomp voor onze nu al zwaar beproefde ondernemers, terwijl je heel grote vraagtekens kan plaatsen bij het nut", stelt topman Dany Van Assche in een persbericht. Zo moeten de bedrijven elke maand opnieuw een registratie doen, en dat geldt ook voor ondernemingen waar sowieso niemand kan telewerken, zoals bijvoorbeeld een bakker, hekelt Unizo. De organisatie vindt het voorts onnodig dat de bedrijven moeten aangeven hoeveel werknemers ze hebben, terwijl de overheid dat al weet. "Het is duidelijk dat de overheid heeft verzuimd om een voorafgaande regelgevingsimpactanalyse door te voeren", zegt Van Assche. "Als ze dat wel had gedaan, zou ze samen met ons beseffen dat de opgelegde procedure onwerkbaar is en volstrekt buiten verhouding staat tot het doel. En dat voor een overheid die heeft aangekondigd dat ze de administratieve lasten met 30 procent gaat laten dalen." (Belga)

"We hadden gehoopt en gedacht dat die administratie niet nodig zou zijn voor bedrijven zoals winkels of magazijnen, waarvoor het duidelijk is dat niemand thuis kan werken", zegt Michel. "Dat zijn twee voorbeelden bij uitstek waar nul mensen kunnen thuiswerken." Ook begrijpt Comeos niet dat er maximaal 50 mensen in de winkel mogen, terwijl er grote winkels zijn waar normaal gezien 200 tot 400 mensen over de vloer komen. "Als je echt een grote winkel neemt, dan heeft een klant 400 vierkante meter voor zichzelf. Dat is de Ancienne Belgique voor jezelf, dat is absurd", aldus Michel. Het effect is volgens de CEO dat veel winkels met minder personeel gaan werken, waardoor mensen tijdelijk werkloos worden. Dat kost heel wat aan de maatschappij en ook voor de winkels zelf gaat het om een enorm verlies. Comeos is wel tevreden dat de winkels zelf kunnen beslissen hoe ze de afspraken organiseren. "We vreesden een monsterlijk adminstratief systeem waaraan we ons zouden moeten houden, maar de manier waarop de afspraken gemaakt moeten worden is niet gepreciseerd", zegt Michel. "We zijn groot genoeg om te weten wat we moeten doen en niet te veel mensen toe te laten in de winkel, dat doen we al een jaar." In tegenstelling tot bij de vorige sluiting van niet-essentiële winkels, moeten supermarkten geen producten uit de rekken halen. Daar heeft Comeos geen problemen mee: "Als dat ook nog geörganiseerd zou moeten worden, zou het helemaal surreëel worden", aldus Michel. Comeos verwacht dat de meeste winkels tegen morgenochtend een systeem klaar zullen hebben om op afspraak klanten te ontvangen, hoewel het ministerieel besluit pas vandaag in de late namiddag werd gepubliceerd. "Het is bijna een politiek statement. De regering is niet efficiënt in wat ze moet doen, we hebben dat gezien met de maskers en met de vaccinatie. En wij kunnen ons zomaar op een aantal uren organiseren om de klanten te kunnen bedienen." Ook ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over de procedure die de overheid invoert om beter te kunnen controleren op telewerk. "Buitensporige rompslomp voor nul resultaat", is de visie van Unizo. "Nog maar eens extra administratieve rompslomp voor onze nu al zwaar beproefde ondernemers, terwijl je heel grote vraagtekens kan plaatsen bij het nut", stelt topman Dany Van Assche in een persbericht. Zo moeten de bedrijven elke maand opnieuw een registratie doen, en dat geldt ook voor ondernemingen waar sowieso niemand kan telewerken, zoals bijvoorbeeld een bakker, hekelt Unizo. De organisatie vindt het voorts onnodig dat de bedrijven moeten aangeven hoeveel werknemers ze hebben, terwijl de overheid dat al weet. "Het is duidelijk dat de overheid heeft verzuimd om een voorafgaande regelgevingsimpactanalyse door te voeren", zegt Van Assche. "Als ze dat wel had gedaan, zou ze samen met ons beseffen dat de opgelegde procedure onwerkbaar is en volstrekt buiten verhouding staat tot het doel. En dat voor een overheid die heeft aangekondigd dat ze de administratieve lasten met 30 procent gaat laten dalen." (Belga)