Vanaf zaterdag is in België een mondmasker verplicht in de winkel. "We vertrouwen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de klant", zegt woordvoerster Hanne Poppe van de Colruyt-groep. De huidige maatregelen worden al goed nageleefd en het bedrijf verwacht dit ook voor het verplichte mondmasker. De verschillende winkels van de groep gaan wel gedurende een week opnieuw een medewerker aan de ingang posteren. "Van zaterdag tot zaterdag zal er opnieuw iemand aan de ingang staan, die ook een stukje controle uitvoert." De retailketen was die medewerker aan de ingang al twee weken aan het afbouwen, nu het voor de Colruyt-supermarkten afneembare handvatten voorziet en ook bij de andere winkelformules (Okay, Dreamland ...) hygiënezuilen uitrolt met het nodige materiaal om de winkelkar te ontsmetten. Wie geen mondmasker bij zich heeft, zal daar aan de ingang vriendelijk op aangesproken worden, klinkt het. "En wij voorzien de mogelijkheid gedurende een week om die klanten een mondmasker voor eenmalig gebruik te geven, om hen te depanneren", zegt de woordvoerster. "We gaan ervan uit dat het enkel in uitzonderlijke omstandigheden nodig zal zijn." De ervaring leert dat een constructieve dialoog met de klant best werkt, zegt Poppe. Het bedrijf kan wettelijk gezien klanten zonder mondmasker de toegang niet verbieden, klinkt het nog. De verplichting brengt een "welgekome duidelijkheid" en Colruyt schaart zich achter sectorkoepel Comeos, die liet weten dat de verantwoordelijkheid bij de klant moet liggen, en niet bij de handelaar. De medewerkers van Colruyts food en non-foodwinkels dragen al sinds eind april een mondmasker. (Belga)

Vanaf zaterdag is in België een mondmasker verplicht in de winkel. "We vertrouwen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de klant", zegt woordvoerster Hanne Poppe van de Colruyt-groep. De huidige maatregelen worden al goed nageleefd en het bedrijf verwacht dit ook voor het verplichte mondmasker. De verschillende winkels van de groep gaan wel gedurende een week opnieuw een medewerker aan de ingang posteren. "Van zaterdag tot zaterdag zal er opnieuw iemand aan de ingang staan, die ook een stukje controle uitvoert." De retailketen was die medewerker aan de ingang al twee weken aan het afbouwen, nu het voor de Colruyt-supermarkten afneembare handvatten voorziet en ook bij de andere winkelformules (Okay, Dreamland ...) hygiënezuilen uitrolt met het nodige materiaal om de winkelkar te ontsmetten. Wie geen mondmasker bij zich heeft, zal daar aan de ingang vriendelijk op aangesproken worden, klinkt het. "En wij voorzien de mogelijkheid gedurende een week om die klanten een mondmasker voor eenmalig gebruik te geven, om hen te depanneren", zegt de woordvoerster. "We gaan ervan uit dat het enkel in uitzonderlijke omstandigheden nodig zal zijn." De ervaring leert dat een constructieve dialoog met de klant best werkt, zegt Poppe. Het bedrijf kan wettelijk gezien klanten zonder mondmasker de toegang niet verbieden, klinkt het nog. De verplichting brengt een "welgekome duidelijkheid" en Colruyt schaart zich achter sectorkoepel Comeos, die liet weten dat de verantwoordelijkheid bij de klant moet liggen, en niet bij de handelaar. De medewerkers van Colruyts food en non-foodwinkels dragen al sinds eind april een mondmasker. (Belga)