...

Noem Ché niet langer een mannenblad, want sinds de overname door uitgeverij Cascade heeft het maandblad een ware transformatie ondergaan. Op de cover van het vernieuwde eerste nummer, dat vanaf donderdag in de winkel ligt, prijkt de voor heel wat mannelijke Ché-fans wellicht onheilspellende kop 'Bye, bye babe!', samen met een foto van een dame met - wat had u gedacht - weelderige boezem die in rook opgaat. Wij vroegen hoofdredacteur Jonas Heyerick om uitleg. Heyerick: 'Inderdaad, net als Playboy nemen wij afscheid van 'de babe', maar met dat verschil dat Playboy een mannenblad blijft en Ché niet. Wij willen af van het predicaat "mannenblad". Als journalist bij P-magazine heb ik de bladenmarkt drastisch zien evolueren en we kunnen niet meer ontkennen dat de mannenbladen het gewoon niet goed doen. De term "mannenblad" is overigens in het leven geroepen door marketeers om adverteerders te lokken. Maar omdat de adverteerdersmarkt de laatste jaren compleet is ingestort, heeft ook dat geen zin meer. Vandaar dat we gekozen hebben voor een nieuwe formule: een blad voor zowel mannen als vrouwen met sterke reportages en interviews.'Heyerick: 'Neen, zeker niet. We gaan de concurrentie met Knack en Humo niet aan omdat we enerzijds een maandblad zijn en anderzijds ook geen nieuws of primeurs willen brengen. We leggen de nadruk op mooie fotografie, straffe pennen en een mooie layout, de peilers ook van Bahamontes, het wielerblad waarvan ik medehoofdredacteur ben en dat deels door dezelfde mensen wordt gemaakt. Omdat we daarnaast mikken op een lezersmarkt van dertigers en veertigers, willen we ons toeleggen op nostalgie. Zo blikken we elke maand terug op een periode uit het jaar 1991, dit jaar precies 25 jaar geleden. Vanaf morgen is dat de golfoorlog met een interview met oorlogsjournalist Rudi Vranckx, die er toen bij was, een gevechtspiloot die gestationeerd was in Irak, een Iraakse vluchteling en een oorlogsfotograaf.' Heyerick: 'Daar hebben wij heel veel schrik voor. Ché-fans van het eerste uur zullen ongetwijfeld afhaken, maar er zijn er de voorbije jaren al zoveel afgehaakt dat we gewoon niet meer verder konden doen zoals we bezig waren. Als we Ché hadden blijven maken zoals voorheen, had ik voor deze job bedankt. Het aantal lezers bestaat nog maar uit een derde van wat het vijf tot zes jaar geleden was. We mikken dus op een nieuw publiek, maar toch hopen we dat de oude lezers zullen blijven hangen. Tenslotte zijn mannen in meer geïnteresseerd dan enkel maar mooie, schaarsgeklede vrouwen en dure, snelle auto's. Wij schatten de man hoger in dan dat. Al verwachten wij ons nu al aan halve doodsbedreigingen van lezers die hun vrouwelijk schoon niet meer terug vinden in het blad. (lacht)'Heyerick: 'Ché werkte vroeger vooral met onbekende meisjes, maar het is wel zo dat de BV-babe een beetje verdwenen is. Vroeger had je meisjes als Tanja Dexters en Véronique De Kock die alleen maar bekend waren vanwege hun babe-gehalte. Nu staat de babe op Instagram. Het is onwaarschijnlijk hoeveel meisjes foto's van zichzelf in bikini op het internet plaatsen. Die meisjes hebben bovendien een veel natuurlijkere uitstraling dan de dames in mannenbladen die doorgaans poseren met hun duim in de onderbroek. Maar om de overgang wat minder drastisch te maken, brengen we in het nieuwe nummer van Ché een verhaal over 100 jaar babes, waarin we de geschiedenis vertellen van het fenomeen.'Heyerick: Maar we steken ze wel in brand, hé. Je zal op het einde van het blad zien dat we de as opruimen. Dat betekent dat we kunnen beginnen met een schone lei. Vanaf het volgende nummer zullen we uitpakken met specialere covers. Dat kan van alles zijn, als het maar een héél straf beeld is. (TE)