Tegenover vijf jaar geleden zijn de inkomsten bijna overal fors gestegen: de tarieven zijn opge­trokken, het aantal betalende plaatsen is uitgebreid of er worden meer controles uitge­voerd. Van de 85 miljoen bruto houden de steden zo'n 36 miljoen over als pure winst. "Een stad wordt niet rijk van uw parkeerticket", reageert Koen Kennis (N­-VA), schepen van Mobiliteit in Antwerpen.

"Wij halen iets meer dan 21 miljoen euro op­brengsten uit tickets en retri­buties. Maar daar moeten nog de personeelskosten vanaf, het onder­houd van de parkings, de in­vesteringen in parkeerpalen en apparatuur voor parkeer­wachters, de subsidies die we geven aan bewoners om goed­koper in buurtparkings te par­keren. Netto kom je dan aan 5,2 miljoen euro. Dat is niet niks, maar wel verwaarloosbaar in de totale begroting van een stad als de onze."

Experts schatten dat de par­keertarieven de komende jaren nog fors zullen stijgen. (Belga/NSK)

Tegenover vijf jaar geleden zijn de inkomsten bijna overal fors gestegen: de tarieven zijn opge­trokken, het aantal betalende plaatsen is uitgebreid of er worden meer controles uitge­voerd. Van de 85 miljoen bruto houden de steden zo'n 36 miljoen over als pure winst. "Een stad wordt niet rijk van uw parkeerticket", reageert Koen Kennis (N­-VA), schepen van Mobiliteit in Antwerpen."Wij halen iets meer dan 21 miljoen euro op­brengsten uit tickets en retri­buties. Maar daar moeten nog de personeelskosten vanaf, het onder­houd van de parkings, de in­vesteringen in parkeerpalen en apparatuur voor parkeer­wachters, de subsidies die we geven aan bewoners om goed­koper in buurtparkings te par­keren. Netto kom je dan aan 5,2 miljoen euro. Dat is niet niks, maar wel verwaarloosbaar in de totale begroting van een stad als de onze."Experts schatten dat de par­keertarieven de komende jaren nog fors zullen stijgen. (Belga/NSK)