Het statiegeld was een belangrijk onderdeel van het verpakkingsplan van minister Schauvliege. Het was volgens haar essentieel om de tonnen zwerfvuil langs Vlaamse wegen te verminderen. Maar het idee stuitte op weerstand van coalitiepartners N-VA en Open Vld en werd nooit gerealiseerd. In het verpakkingsplan werd daarom opgenomen dat het statiegeld er enkel zou komen als de industrie tegen 2023 bepaalde doelstellingen niet zou halen. Oppositiepartijen Groen en Vooruit bleven sindsdien ijveren voor een snellere invoering, en nu roert ook CD&V zich opnieuw. Rombouts, die in naam van de volledige CD&V-fractie spreekt, vraagt bevoegd minister Zuhal Demir in een opiniestuk om nu al een systeem van statiegeld of een alternatief beloningssysteem te ontwikkelen. Volgens CD&V wordt de doelstelling rond zwerfvuil immers onhaalbaar. "Ondanks de jarenlange inzet op sensibilisering, opruimacties en handhaving blijven de cijfers troosteloos stijgen", schrijft Rombouts. "Zo steeg de hoeveelheid zwerfvuil in 2019 zelfs met 14 procent. Dit staat in schril contrast met de doelstelling om tegen 2022 tot 20 procent minder zwerfvuil te hebben en om tegen 2025 95 procent van alle huishoudelijke verpakkingen te recycleren." We moeten sneller durven schakelen, vindt Rombouts. "Het invoeren van een meer ingrijpende maatregel zoals bijvoorbeeld statiegeld in samenwerking met de verschillende sectoren, neemt veel tijd in beslag. Onze buurlanden Nederland en Duitsland geven aan dat de voorbereiding tot een jaar in beslag neemt." Gevraagd om een reactie, zegt het kabinet van minister Demir: "We zien de noodzaak niet om te reageren op een volksvertegenwoordiger die afspraken in vraag stelt die gemaakt zijn door ministers van haar eigen partij." (Belga)

Het statiegeld was een belangrijk onderdeel van het verpakkingsplan van minister Schauvliege. Het was volgens haar essentieel om de tonnen zwerfvuil langs Vlaamse wegen te verminderen. Maar het idee stuitte op weerstand van coalitiepartners N-VA en Open Vld en werd nooit gerealiseerd. In het verpakkingsplan werd daarom opgenomen dat het statiegeld er enkel zou komen als de industrie tegen 2023 bepaalde doelstellingen niet zou halen. Oppositiepartijen Groen en Vooruit bleven sindsdien ijveren voor een snellere invoering, en nu roert ook CD&V zich opnieuw. Rombouts, die in naam van de volledige CD&V-fractie spreekt, vraagt bevoegd minister Zuhal Demir in een opiniestuk om nu al een systeem van statiegeld of een alternatief beloningssysteem te ontwikkelen. Volgens CD&V wordt de doelstelling rond zwerfvuil immers onhaalbaar. "Ondanks de jarenlange inzet op sensibilisering, opruimacties en handhaving blijven de cijfers troosteloos stijgen", schrijft Rombouts. "Zo steeg de hoeveelheid zwerfvuil in 2019 zelfs met 14 procent. Dit staat in schril contrast met de doelstelling om tegen 2022 tot 20 procent minder zwerfvuil te hebben en om tegen 2025 95 procent van alle huishoudelijke verpakkingen te recycleren." We moeten sneller durven schakelen, vindt Rombouts. "Het invoeren van een meer ingrijpende maatregel zoals bijvoorbeeld statiegeld in samenwerking met de verschillende sectoren, neemt veel tijd in beslag. Onze buurlanden Nederland en Duitsland geven aan dat de voorbereiding tot een jaar in beslag neemt." Gevraagd om een reactie, zegt het kabinet van minister Demir: "We zien de noodzaak niet om te reageren op een volksvertegenwoordiger die afspraken in vraag stelt die gemaakt zijn door ministers van haar eigen partij." (Belga)