Volgens satellietgegevens die CBC verkreeg, vlogen Canadese maatschappijen de afgelopen 11 maanden nog steeds met het type toestel, "vaak meermaals per week". Volgens het overheidsdepartement Transport Canada zaten geen passagiers aan boord. Het departement zei Air Canada, WestJet en Sunwing te hebben toegestaan met de toestellen te vliegen, voor onderhoud, opslag of pilootopleiding, onder bepaalde omstandigheden. Slechts enkele piloten met gespecialiseerde opleidingen en briefings over de 737 MAX mogen het toestel gebruiken. De Canadese minister van Transport, Marc Garneau, verbood het vliegtuigtype in maart na de twee crashes. Eerder deze maand zei hij nog dat hij het verbod pas zou opheffen, eens alle Canadese veiligheidsbezorgdheden zijn weggewerkt. Dat de toestellen toch boven Canada vlogen, valt niet in goede aarde bij burgers die naasten hebben verloren in de crashes. "Dit voelt als een slag in het gezicht", zegt een man aan CBC, die zijn 24-jarige dochter verloor bij de crash van het toestel van Ethiopian Airlines. Een vliegtuig van Air Canada, met 128 passagiers aan boord, heeft vandaag ook "zonder problemen" een noodlanding gemaakt op de luchthaven van Madrid. De Boeing 767-300 was in de namiddag, rond 14.30 uur, opgestegen vanop de luchthaven van Madrid. Voor het mocht landen, wat uiteindelijk gebeurde om 19.10 uur, moest het toestel boven de regio Madrid blijven vliegen. Een noodlanding met zo min mogelijk kerosine aan boord is veiliger. "Vlucht AC837 van Air Canada, dat vloog tussen Madrid en Toronto, had vlak na het opstijgen een motorprobleem. Ook sprong er een band bij het opstijgen, een van de tien banden die dit type vliegtuig heeft", zei een woordvoerster van de Canadese luchtvaartmaatschapij vlak voor de landing. Om die redenen besliste het vliegtuig om rechtsomkeer te maken. Op de luchthaven Madrid Barajas Adolfo Suárez waren voorbereidingen getroffen. Een F-18 van het Spaanse leger vloog was ook al tot bij het vliegtuig gevlogen om "na te gaan of het landingsgestel nog in goede staat is", aldus het ministerie van Defensie. De Madrileense luchthaven was vandaag al in het nieuws omdat het bijna twee uur dichtging nadat piloten hadden gemeld dat ze drones hadden gezien. (Belga)

Volgens satellietgegevens die CBC verkreeg, vlogen Canadese maatschappijen de afgelopen 11 maanden nog steeds met het type toestel, "vaak meermaals per week". Volgens het overheidsdepartement Transport Canada zaten geen passagiers aan boord. Het departement zei Air Canada, WestJet en Sunwing te hebben toegestaan met de toestellen te vliegen, voor onderhoud, opslag of pilootopleiding, onder bepaalde omstandigheden. Slechts enkele piloten met gespecialiseerde opleidingen en briefings over de 737 MAX mogen het toestel gebruiken. De Canadese minister van Transport, Marc Garneau, verbood het vliegtuigtype in maart na de twee crashes. Eerder deze maand zei hij nog dat hij het verbod pas zou opheffen, eens alle Canadese veiligheidsbezorgdheden zijn weggewerkt. Dat de toestellen toch boven Canada vlogen, valt niet in goede aarde bij burgers die naasten hebben verloren in de crashes. "Dit voelt als een slag in het gezicht", zegt een man aan CBC, die zijn 24-jarige dochter verloor bij de crash van het toestel van Ethiopian Airlines. Een vliegtuig van Air Canada, met 128 passagiers aan boord, heeft vandaag ook "zonder problemen" een noodlanding gemaakt op de luchthaven van Madrid. De Boeing 767-300 was in de namiddag, rond 14.30 uur, opgestegen vanop de luchthaven van Madrid. Voor het mocht landen, wat uiteindelijk gebeurde om 19.10 uur, moest het toestel boven de regio Madrid blijven vliegen. Een noodlanding met zo min mogelijk kerosine aan boord is veiliger. "Vlucht AC837 van Air Canada, dat vloog tussen Madrid en Toronto, had vlak na het opstijgen een motorprobleem. Ook sprong er een band bij het opstijgen, een van de tien banden die dit type vliegtuig heeft", zei een woordvoerster van de Canadese luchtvaartmaatschapij vlak voor de landing. Om die redenen besliste het vliegtuig om rechtsomkeer te maken. Op de luchthaven Madrid Barajas Adolfo Suárez waren voorbereidingen getroffen. Een F-18 van het Spaanse leger vloog was ook al tot bij het vliegtuig gevlogen om "na te gaan of het landingsgestel nog in goede staat is", aldus het ministerie van Defensie. De Madrileense luchthaven was vandaag al in het nieuws omdat het bijna twee uur dichtging nadat piloten hadden gemeld dat ze drones hadden gezien. (Belga)