De campagnes tegen pesten moeten dringend harder en choquerender, zo bepleiten de organisaties tegen pesten en campagnemakers in Het Laatste Nieuws. Hun vraag komt er nadat een 14-jarige jongen uit Burst (Erpe-Mere) woensdag wellicht na pesterijen uit het leven stapte.

'Pesten is dodelijk'

"Gewoon zeggen 'het is niet cool om te pesten' en daar een dansje bij verzinnen, zoals in de nieuwe campagne 'Move Tegen Pesten', is belachelijk", vindt Marc Michils, directeur van de Vlaamse Liga Tegen Kanker en bedenker van veel confronterende campagnes. "Alsof het gaat om een spelletje dat je niet meer mag spelen."

"Pesten kan net zoals roken en te snel rijden dodelijk zijn. Daar hoort dan ook een veel hardere campagne bij met choquerende beelden. Bijvoorbeeld het beeld van een fiets en boekentas naast een treinspoor met de boodschap 'pesten is dodelijk'. Dát zou impact hebben", aldus nog Michils.

Softe aanpak werkt niet

Organisaties tegen pesten zijn het daarmee eens. "De softe aanpak die er nu is, is niet voldoende. Dat is bewezen in het onderzoek van 'Klasse' bij 1200 kinderen: ruim de helft van de kinderen heeft niks aan de dansjes en liedjes tegen pesten", zegt Christian Labinne, voorzitter van de vzw Zinloos Geweld.

Ook Sibille Declercq van kinder- en jongerentelefoon Awel is het daarmee eens. "Vooral voor tieners is een andere aanpak nodig. De dansjes en liedjes van de huidige campagne 'Move tegen pesten' zijn leuk voor jonge kinderen, maar hiermee zul je geen jongeren bereiken. Die lachen daarmee." (Belga/TV)

De campagnes tegen pesten moeten dringend harder en choquerender, zo bepleiten de organisaties tegen pesten en campagnemakers in Het Laatste Nieuws. Hun vraag komt er nadat een 14-jarige jongen uit Burst (Erpe-Mere) woensdag wellicht na pesterijen uit het leven stapte."Gewoon zeggen 'het is niet cool om te pesten' en daar een dansje bij verzinnen, zoals in de nieuwe campagne 'Move Tegen Pesten', is belachelijk", vindt Marc Michils, directeur van de Vlaamse Liga Tegen Kanker en bedenker van veel confronterende campagnes. "Alsof het gaat om een spelletje dat je niet meer mag spelen." "Pesten kan net zoals roken en te snel rijden dodelijk zijn. Daar hoort dan ook een veel hardere campagne bij met choquerende beelden. Bijvoorbeeld het beeld van een fiets en boekentas naast een treinspoor met de boodschap 'pesten is dodelijk'. Dát zou impact hebben", aldus nog Michils. Organisaties tegen pesten zijn het daarmee eens. "De softe aanpak die er nu is, is niet voldoende. Dat is bewezen in het onderzoek van 'Klasse' bij 1200 kinderen: ruim de helft van de kinderen heeft niks aan de dansjes en liedjes tegen pesten", zegt Christian Labinne, voorzitter van de vzw Zinloos Geweld. Ook Sibille Declercq van kinder- en jongerentelefoon Awel is het daarmee eens. "Vooral voor tieners is een andere aanpak nodig. De dansjes en liedjes van de huidige campagne 'Move tegen pesten' zijn leuk voor jonge kinderen, maar hiermee zul je geen jongeren bereiken. Die lachen daarmee." (Belga/TV)