Sinds de aanslagen van 22 maart wordt de luchthaven van Zaventem scherper bewaakt, met controleposten en gewapende agenten. Het is echter geen geheim dat de top van Brussels Airport voorstander is van 'discretere' bewaking. Daarom heeft minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), die de manschappen minder wil belasten, groen licht gegeven voor een cameraschild, zeggen De Morgen en Het Laatste Nieuws. Dat cameraschild kan nummerplaten herkennen en alarm slaan wanneer verdachte voertuigen naderen. "Het is goed dat er technologische middelen worden ingeschakeld om de veiligheid te verhogen", vindt Franky Demon (CD&V). "We moeten er wel op toezien dat het cameraschild dan ook naar behoren werkt en volledig operationeel is vooraleer de manschappen afgebouwd worden. Tevens mogen we geen problemen tegenkomen zoals met de veiligheidspoortjes met gezichtsherkenning, de zogenaamde e-gates aan de grenscontroles op de luchthaven. Deze werken nog steeds niet naar behoren". "Als we de mankrachten afbouwen, verwachten we ook dat de technologie effectief werk. Bovendien moet bij de afbouw van mankrachten goed nagedacht worden, het cameraschild kan immers geen persoonscontroles uitvoeren en staat enkel in voor nummerplaatherkenning", zegt Demon. De CD&V'er vindt het dan ook goed dat er nog steeds extra controles kunnen uitgevoerd worden door mankrachten op gerichte tijdstippen. "We mogen niet uitsluitend op de technologie vertrouwen", besluit hij. (Belga)

Sinds de aanslagen van 22 maart wordt de luchthaven van Zaventem scherper bewaakt, met controleposten en gewapende agenten. Het is echter geen geheim dat de top van Brussels Airport voorstander is van 'discretere' bewaking. Daarom heeft minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), die de manschappen minder wil belasten, groen licht gegeven voor een cameraschild, zeggen De Morgen en Het Laatste Nieuws. Dat cameraschild kan nummerplaten herkennen en alarm slaan wanneer verdachte voertuigen naderen. "Het is goed dat er technologische middelen worden ingeschakeld om de veiligheid te verhogen", vindt Franky Demon (CD&V). "We moeten er wel op toezien dat het cameraschild dan ook naar behoren werkt en volledig operationeel is vooraleer de manschappen afgebouwd worden. Tevens mogen we geen problemen tegenkomen zoals met de veiligheidspoortjes met gezichtsherkenning, de zogenaamde e-gates aan de grenscontroles op de luchthaven. Deze werken nog steeds niet naar behoren". "Als we de mankrachten afbouwen, verwachten we ook dat de technologie effectief werk. Bovendien moet bij de afbouw van mankrachten goed nagedacht worden, het cameraschild kan immers geen persoonscontroles uitvoeren en staat enkel in voor nummerplaatherkenning", zegt Demon. De CD&V'er vindt het dan ook goed dat er nog steeds extra controles kunnen uitgevoerd worden door mankrachten op gerichte tijdstippen. "We mogen niet uitsluitend op de technologie vertrouwen", besluit hij. (Belga)