'Leuven voelt zich bestolen door Ben Weyts. Deze regio wordt gediscrimineerd', aldus Louis Tobback.

Uitgesteld

Carl Devlies somde een lange lijst werken op die het afgelopen decennium toegezegd werden maar waarvan de uitvoering nog steeds op zich laat wachten.

Het gaat onder meer om de herinrichting van het Vuntcomplex, dat er onder meer voor moet zorgen dat vrachtverkeer zoals dat van AB InBev uit de stadskern blijft, de verbinding tussen dit complex en de grote parking die de NMBS op Leuven-Noord wil bouwen, het fietspad onder Lüdenscheidsingel, een fietsverbinding tussen Herent, Wilsele en Gasthuisberg en de aanleg van een veilig fietspad langs de Nijvelsebaan.

Verkeersveiligheid

Bijzonder zwaar tilden Tobback en Devlies aan het feit dat het agentschap Wegen en Verkeer nog steeds geen werk gemaakt hebben van de herinrichting van het kruispunt van de Brusselsesteenweg en Leuvense ring, waar de afgelopen jaren twee doden vielen.

'Naar aanleiding van een actie van de ouders van de slachtoffers heeft Ben Weyts hen enkele jaren terug nochtans persoonlijk beloofd dat hij snel werk zou maken van het verkeersveiliger maken van dit kruispunt', aldus Tobback.

Oosterweel en Uplace

Beide nemen het niet dat Weyts het gros van het geld dat hij ter beschikking heeft voor wegenwerken kennelijk investeert in de optimalisering van de Brusselse ring en de Oosterweelverbinding in Antwerpen.

Dat het grootste deel van de investeringen in Vlaams-Brabant uitgaat naar de omgeving van Uplace kan ook niet door de beugel, te meer daar de realisatie van dit winkelwandelcentrum een ramp zou betekenen voor het commerciële gebeuren in Leuven.