Het bericht in De Tijd deed de gemoederen vorige week al verhitten. Uit een nota bleek namelijk dat Brussel nadenkt over de invoering van een stadstol. Wie vanaf 2022 de hoofdstad binnen wil zou een tolheffing en een tarief per gereden kilometer moeten betalen. Dat systeem zou Brussel een half miljard euro moeten opbrengen. Meteen kwam er, zowel uit Vlaanderen als uit Wallonië, forse kritiek op die Brusselse 'pendeltaks'. In een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement schaarden zowat alle partijen zich achter die kritiek. Ook Open Vld, nochtans deel van de Brusselse regering, was erg duidelijk. "No pasaran tegen deze eenzijdig opgelegde tol vanuit de Brusselse regering", zei parlementslid Marino Keulen. Ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft een duidelijke boodschap voor haar Brusselse collega's: "Het kan niet dat Brussel eenzijdig een platte belastingverhoging invoert die de Vlaming in zijn portemonnee treft en die de Vlaming discrimineert". Ook collega-minister Matthias Diependaele herhaalde zijn verzet tegen de Brusselse "pestbelasting". Peeters voegt er wel aan toe dat het nog niet gaat om een beslissing van de Brusselse regering, maar om een voorstel dat nog in de studiefase zit. Peeters heeft bij haar Brusselse collega Elke Van den Brandt (Groen) aangedrongen op overleg. Als Brussel toch eenzijdig zou doorzetten, dan zal Vlaanderen "alle juridische middelen uitputten om dat te verhinderen". Ook sp.a, nog een partij die in de Brusselse regering zit, lijkt afstand te nemen van de Brusselse plannen. "Zonder sociale alternatieven voor de auto kan de stadstol er voor ons niet komen", zegt sp.a-fractieleider Hannelore Goeman. Groen-parlementslid Stijn Bex benadrukt dan weer dat het nog maar gaat om een nota van de Brusselse administratie. Hij vindt dat de Vlaamse regering op op zijn minst "in discussie moet gaan" met de Brusselse collega's. (Belga)

Het bericht in De Tijd deed de gemoederen vorige week al verhitten. Uit een nota bleek namelijk dat Brussel nadenkt over de invoering van een stadstol. Wie vanaf 2022 de hoofdstad binnen wil zou een tolheffing en een tarief per gereden kilometer moeten betalen. Dat systeem zou Brussel een half miljard euro moeten opbrengen. Meteen kwam er, zowel uit Vlaanderen als uit Wallonië, forse kritiek op die Brusselse 'pendeltaks'. In een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement schaarden zowat alle partijen zich achter die kritiek. Ook Open Vld, nochtans deel van de Brusselse regering, was erg duidelijk. "No pasaran tegen deze eenzijdig opgelegde tol vanuit de Brusselse regering", zei parlementslid Marino Keulen. Ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft een duidelijke boodschap voor haar Brusselse collega's: "Het kan niet dat Brussel eenzijdig een platte belastingverhoging invoert die de Vlaming in zijn portemonnee treft en die de Vlaming discrimineert". Ook collega-minister Matthias Diependaele herhaalde zijn verzet tegen de Brusselse "pestbelasting". Peeters voegt er wel aan toe dat het nog niet gaat om een beslissing van de Brusselse regering, maar om een voorstel dat nog in de studiefase zit. Peeters heeft bij haar Brusselse collega Elke Van den Brandt (Groen) aangedrongen op overleg. Als Brussel toch eenzijdig zou doorzetten, dan zal Vlaanderen "alle juridische middelen uitputten om dat te verhinderen". Ook sp.a, nog een partij die in de Brusselse regering zit, lijkt afstand te nemen van de Brusselse plannen. "Zonder sociale alternatieven voor de auto kan de stadstol er voor ons niet komen", zegt sp.a-fractieleider Hannelore Goeman. Groen-parlementslid Stijn Bex benadrukt dan weer dat het nog maar gaat om een nota van de Brusselse administratie. Hij vindt dat de Vlaamse regering op op zijn minst "in discussie moet gaan" met de Brusselse collega's. (Belga)