"Het doel is niet om de lage inkomens te raken en zij die zich met niet veel anders dan met de auto kunnen verplaatsen", aldus Magnette. "Er is dus een lange voorbereidingsperiode nodig opdat iedereen zich kan aanpassen." Na de beslissing van de Brusselse regering stak een storm van kritiek op in Vlaanderen, maar ook in Wallonië. Net zoals Open Vld en sp.a in de Vlaamse meerderheid, verzet ook de PS in Wallonië zich tegen de heffing. In de Brusselse regering is Sven Gatz (Open Vld) als minister van Financiën een van de gezichten van de kilometerheffing. De kilometerheffing wordt voor de Brusselse autobezitters gecompenseerd door de afschaffing van de verkeersbelasting en de BIV, maar niet voor de pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië. (Belga)
nieuws
Brusselse stadstol: "Kilometerheffing wordt pas in volgende legislatuur ingevoerd"
(Belga) De slimme kilometerheffing die het Brussels gewest wil doorvoeren, komt er niet voor 2024. PS-voorzitter Paul Magnette zegt in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die pas in de volgende legislatuur doorgevoerd zal worden. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." Begin december sloot de Brusselse regering, onder leiding van minister-president Rudi Vervoort (PS), een akkoord over SmartMove. Toen klonk het dat het gewest deze slimme kilometerheffing vanaf 2022 wil invoeren.
