Dat plan voorziet erin dat er slechts twee van de huidige zes eenheden overblijven, Brasschaat en Crisné. Daardoor zou het Brussels gewest bij ongevallen en aanslagen met chemische of nucleaire producten of explosieven afhankelijk worden van de eenheid van de Civiele Bescherming van Brasschaat en Crisnée, wat betekent dat het twee uur zou duren voor de eenheid in de hoofdstad zou raken en het gespecialiseerde materiaal ontplooien. Zo lichtte staatssecretaris voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, Cécile Jodogne, donderdagmiddag toe na afloop van de vergadering van de Brusselse regering.

Lees meer over het hervormingsplan van Jambon

'Ondoordacht'

Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid in Liedekerke Katia Segers (SP.A) onderschrijft volmondig het belangenconflict. Eén van de getroffen kazernes is Liedekerke, centraal gelegen in ons land, vlakbij Brussel.

De Brusselse vrees dat de noodhulp bij grote incidenten te laat zal komen, is helemaal terecht en zeer logisch, vindt Segers. 'De Brusselse regering maakt zich terecht boos', zegt ze. 'De responstijd bij interventies is voor Jambon geen criterium meer om de inplanting van een kazerne van de civiele bescherming te beoordelen. De sluiting van de kazerne in Liedekerke bedreigt de veiligheid van de Brusselse bevolking. Dit belangenconflict is dan ook een logisch gevolg van een ondoordachte hervorming, die de burger in Brussel, Vlaanderen en Wallonië in gevaar brengt.'

Voorts merkt Segers fijntjes op dat de centraal gelegen kazerne van Liedekerke het veel beter deed in de kosten-batenanalyse en operationele analyse van de kazernes dan Brasschaat, de thuishaven van minister Jambon. 'Men kan zich in dit dossier niet van de indruk ontdoen dat de criteria voor de risicoanalyse dusdanig aangepast zijn om een sluiting van de kazerne in Brasschaat te vermijden'.

SP.A zal blijven vechten voor een behoud van alle kazernes zodat alle landsdelen optimaal bediend worden. 'Nu de Brusselse regering een belangenconflict heeft ingeroepen en de materie op het Overlegcomité aangekaart moet worden, kunnen de uitgangspunten van de hervorming hopelijk ook kritisch bekeken worden', besluit Segers.

Dat plan voorziet erin dat er slechts twee van de huidige zes eenheden overblijven, Brasschaat en Crisné. Daardoor zou het Brussels gewest bij ongevallen en aanslagen met chemische of nucleaire producten of explosieven afhankelijk worden van de eenheid van de Civiele Bescherming van Brasschaat en Crisnée, wat betekent dat het twee uur zou duren voor de eenheid in de hoofdstad zou raken en het gespecialiseerde materiaal ontplooien. Zo lichtte staatssecretaris voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, Cécile Jodogne, donderdagmiddag toe na afloop van de vergadering van de Brusselse regering.Lees meer over het hervormingsplan van JambonVlaams parlementslid en gemeenteraadslid in Liedekerke Katia Segers (SP.A) onderschrijft volmondig het belangenconflict. Eén van de getroffen kazernes is Liedekerke, centraal gelegen in ons land, vlakbij Brussel.De Brusselse vrees dat de noodhulp bij grote incidenten te laat zal komen, is helemaal terecht en zeer logisch, vindt Segers. 'De Brusselse regering maakt zich terecht boos', zegt ze. 'De responstijd bij interventies is voor Jambon geen criterium meer om de inplanting van een kazerne van de civiele bescherming te beoordelen. De sluiting van de kazerne in Liedekerke bedreigt de veiligheid van de Brusselse bevolking. Dit belangenconflict is dan ook een logisch gevolg van een ondoordachte hervorming, die de burger in Brussel, Vlaanderen en Wallonië in gevaar brengt.' Voorts merkt Segers fijntjes op dat de centraal gelegen kazerne van Liedekerke het veel beter deed in de kosten-batenanalyse en operationele analyse van de kazernes dan Brasschaat, de thuishaven van minister Jambon. 'Men kan zich in dit dossier niet van de indruk ontdoen dat de criteria voor de risicoanalyse dusdanig aangepast zijn om een sluiting van de kazerne in Brasschaat te vermijden'. SP.A zal blijven vechten voor een behoud van alle kazernes zodat alle landsdelen optimaal bediend worden. 'Nu de Brusselse regering een belangenconflict heeft ingeroepen en de materie op het Overlegcomité aangekaart moet worden, kunnen de uitgangspunten van de hervorming hopelijk ook kritisch bekeken worden', besluit Segers.