Brusselse Montgomerytunnel dicht door verschoven dekplaat

© Belga

Brussel Mobiliteit heeft bevestigd dat een grote dekplaat van vijftien meter die acht centimeter verschoven is de reden is voor de sluiting van de Montgomerytunnel. Door de verschuiving is er een stabiliteitsprobleem ontstaan.

“Het klopt dat die dekplaat acht centimeter verschoven is. Daardoor is er een stabiliteitsprobleem, maar het is niet zo dat die dekplaat naar beneden zal vallen”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. De ingenieurs onderzoeken nu hoe het probleem met de dekplaat op een concrete manier kan opgelost worden, zodat de tunnel zo snel mogelijk heropend kan worden.

Brussel Mobiliteit kan nog niet zeggen hoe lang de werken zullen duren en wanneer de tunnel opnieuw open gaat. Tegelijkertijd worden er verschillende alternatieven gezocht voor de omleiding van het verkeer.

Brussel Mobiliteit bevestigde eveneens de informatie van de website brusselnieuws.be dat de verschoven dekplaat ook de reden is waarom tram 81 niet meer tot aan het eindstation op het Montgomeryplein rijdt. Al gaat het hier om een voorzorgsmaatrege

MIVB: Ook tram 81 rijdt niet

Door scheuren in een betonblok dat het dak vormt van de Montgomerytunnel rijdt tram 81 sinds afgelopen weekend preventief niet meer tot aan zijn eindstation op het Montgomeryplein.

“Zaterdag heeft Brussel Mobiliteit ons op de hoogte gesteld van de scheuren in het betonblok van het dak van de tunnel en ons gevraagd om preventief de lus boven de Montgomerytunnel niet meer te maken”, zegt An Van Hamme, woordvoerder van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. In de trambedding op het Montgomeryplein zijn er ook scheuren te zien, die mogelijk veroorzaakt zijn door de tunnelschade. Woensdag maakte Brussel Mobiliteit al bekend dat de Montgomerytunnel in twee richtingen volledig afgesloten werd. Of er een verband is, is nog niet duidelijk. Voor de tramreizigers heeft dit weinig gevolgen. Zij moeten twintig meter eerder van de tram stappen. De MIVB laat weten dat er een tijdelijk perron zal geplaatst worden waar de reizigers nu moeten afstappen.

‘Tijd om de verantwoordelijken aan te duiden’

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet te spreken over de sluiting van de zoveelste tunnel in het Brusselse Gewest. “Nu is de Montgomerytunnel aan de beurt. Die ligt op één van de belangrijkste verbindingsassen van het gewest. De gevolgen van een wanbeleid uit het verleden hebben een directe invloed op de economie en op de mobiliteit. Het is tijd om de schuldigen ter verantwoording te roepen”, reageert Touring scherp in een persbericht.

De commissie in het Brussels Parlement dient een volwaardige onderzoekscommissie te worden die het verleden uitspit, meent Touring. “De huidige commissie is een doekje voor het bloeden en zal niet vermijden dat het wanbeleid van vroeger onder de mat blijft. Als dergelijke praktijken zouden gebeuren in een privébedrijf, dan zouden de gevolgen voor de verantwoordelijken heel anders zijn dan in het geval van de tunnels en de Brusselse mobiliteit in het algemeen.”

Jarenlang werd gewezen op de tekortkomingen in de Brusselse infrastructuur. “Jarenlang werd er geen prioriteit aan gegeven en wanneer er dan een probleem opduikt, dan vindt de overheid er niet beter op dan af te breken (Reyersviaduct) of te sluiten (Stefaniatunnel). Uiteraard is dat in het belang van de weggebruiker, maar het is wel hij die er voor moet opdraaien en zijn mobiliteit er moet voor prijsgeven. Dat is onaanvaardbaar, zeker als men weet hoeveel de overheden aan taksen allerhande innen van diezelfde weggebruiker”, kapittelt Touring.

De organisatie vraagt dat er nu gestopt wordt met het versmallen en knippen van wegen, tot zolang de tunnels niet weer open gaan. “Het zou te zot zijn voor woorden om nu op die wegen bijvoorbeeld werken uit te voeren, zoals de Woluwelaan, laat staan te sluiten of te versmallen om welke reden dan ook.” (Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content