De Gewestelijke dienst voor stedenbouw, urban.brussels, zal de renovatie samen met de NMBS in goede banen leiden en financieren. De helft van de renovatiekosten, die 8 miljoen euro bedraagt, worden gedragen door urban.brussels en de andere helft door de NMBS. Na de renovatie wordt de brug voor een symbolische euro overgedragen aan het Brussels Gewest. Vanaf ingebruikname zal Brussel Mobiliteit instaan voor het onderhoud en bij de overdracht ook het beheer overnemen. De Jubelfeestbrug, aanvankelijk "Le Pont Monumental", werd in 1904 gebouwd door de staatsspoorwegen bij de aanleg van de Jubelfeestlaan en de Emile Bockstaellaan, om de spoorlijnen die vanuit Tour en Taxis vertrokken te overbruggen. De brug werd in 2007 door de Brusselse regering beschermd als monument. De brug heeft een middenspanwijdte van 41 meter en rust op twee landhoofden en verschillende veelhoekige pijlers in hardsteen. Aan weerszijden van de brug staan monumentale zuilen in gepolijst graniet, waarvan de voetstukken en toppen in hardsteen zijn. Oorspronkelijk hingen er aan de zuilen lantarens in smeedijzer in Art-nouveaustijl. Een metalen borstwering vervangt tegenwoordig de oorspronkelijke smeedijzeren balustrade versierd met Art-Nouveaumotieven. Er wordt gezocht naar een hedendaagse oplossing passend bij de brug. In 2001 werden de sporen op de Tour & Taxis-site verwijderd en in 2008 werd het terrein onder de brug verkocht. Het terrein onder de brug is vandaag onderdeel van een langgerekt park dat zich uitstrekt van de Havenlaan tot het Bockstaelplein. "De Jubelfeestbrug in deze staat zien doet elke keer pijn aan mijn hart. Wij gaan van de brug opnieuw een parel maken. Het wordt een extra blikvanger op de Tour & Taxis-site", reageert Pascal Smet, die de NMBS dankt voor de 'oplossinggerichte' samenwerking. "De Jubelfeestbrug is een beschermd monument en maakt deel uit van het Brusselse patrimonium. Brussel Mobiliteit zal haar verantwoordelijkheid nemen om de brug te onderhouden. Op die manier verzekeren we ook de veiligheid van de fietsers en voetgangers die willen genieten van het schitterende park onder de brug", vervolgt minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt. (Belga)

De Gewestelijke dienst voor stedenbouw, urban.brussels, zal de renovatie samen met de NMBS in goede banen leiden en financieren. De helft van de renovatiekosten, die 8 miljoen euro bedraagt, worden gedragen door urban.brussels en de andere helft door de NMBS. Na de renovatie wordt de brug voor een symbolische euro overgedragen aan het Brussels Gewest. Vanaf ingebruikname zal Brussel Mobiliteit instaan voor het onderhoud en bij de overdracht ook het beheer overnemen. De Jubelfeestbrug, aanvankelijk "Le Pont Monumental", werd in 1904 gebouwd door de staatsspoorwegen bij de aanleg van de Jubelfeestlaan en de Emile Bockstaellaan, om de spoorlijnen die vanuit Tour en Taxis vertrokken te overbruggen. De brug werd in 2007 door de Brusselse regering beschermd als monument. De brug heeft een middenspanwijdte van 41 meter en rust op twee landhoofden en verschillende veelhoekige pijlers in hardsteen. Aan weerszijden van de brug staan monumentale zuilen in gepolijst graniet, waarvan de voetstukken en toppen in hardsteen zijn. Oorspronkelijk hingen er aan de zuilen lantarens in smeedijzer in Art-nouveaustijl. Een metalen borstwering vervangt tegenwoordig de oorspronkelijke smeedijzeren balustrade versierd met Art-Nouveaumotieven. Er wordt gezocht naar een hedendaagse oplossing passend bij de brug. In 2001 werden de sporen op de Tour & Taxis-site verwijderd en in 2008 werd het terrein onder de brug verkocht. Het terrein onder de brug is vandaag onderdeel van een langgerekt park dat zich uitstrekt van de Havenlaan tot het Bockstaelplein. "De Jubelfeestbrug in deze staat zien doet elke keer pijn aan mijn hart. Wij gaan van de brug opnieuw een parel maken. Het wordt een extra blikvanger op de Tour & Taxis-site", reageert Pascal Smet, die de NMBS dankt voor de 'oplossinggerichte' samenwerking. "De Jubelfeestbrug is een beschermd monument en maakt deel uit van het Brusselse patrimonium. Brussel Mobiliteit zal haar verantwoordelijkheid nemen om de brug te onderhouden. Op die manier verzekeren we ook de veiligheid van de fietsers en voetgangers die willen genieten van het schitterende park onder de brug", vervolgt minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt. (Belga)