25R/07L is de meest noordelijke baan op Brussels Airport. Doorgaans stijgen de meeste vliegtuigen op vanop die baan (richting Diegem) en ook een aanzienlijk deel van de landingen (over Steenokkerzeel) vindt erop plaats. Tijdens de werken - van 13 juli tot 23 augustus - zullen de bovenste asfaltlagen worden afgefreesd en heraangelegd over de bijna volledige oppervlakte van de baan (3,3 kilometer bij 45 meter). Ook het bebakeningssysteem, inclusief alle bekabeling, wordt vervangen. Met inbegrip van de taxibanen gaat het om 2.000 lichtbakens. Ten slotte wordt ook de afwatering opnieuw aangelegd door middel van nieuwe goten (7,4 kilometer) en rioleringsbuizen (1,4 kilometer). Tijdens de renovatie van 25R/07L moet het baangebruik op Brussels Airport aangepast worden. Waar de vliegtuigen opstijgen en landen hangt af van verschillende parameters (weer, drukte, preferentieel baangebruik), maar indien mogelijk zullen de meeste vliegtuigbewegingen op baan 19 plaatsvinden, klinkt het. Dat betekent landingen vanuit het noorden (Perk) en vertrekken richting zuiden (Wezembeek-Oppem). Op de keuze voor de dwarsbaan als alternatief (in plaats van de derde baan, 25L/07R) kwam er kritiek, onder meer van de gemeente Wezembeek-Oppem en de ombudsdienst van de luchthaven, omdat het de kortste baan is en ze minder goed uitgerust zou zijn. "Baan 19 is niet geschikt voor intensief gebruik voor opstijgingen", staat bijvoorbeeld in een document van de ombudsdienst. En tijdens een infosessie over de werken zei ombudsman Philippe Touwaide dat de baan "geen volwaardige piste" is. Maar uiteindelijk bevestigde het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de federale overheidsdienst Mobiliteit de keuze voor de dwarsbaan. De voorbereiding van de renovatie start vandaag/woensdag. Tot 13 juli worden er al kleinere werken uitgevoerd waar de banen 25R/07L en 01/19 elkaar kruisen, telkens van 15.30 tot 07.00 uur. Op die momenten zullen vliegtuigen zoveel mogelijk opstijgen van en landen op de derde piste (25L/07R). Het is van 1996 geleden dat er nog grondige renovatiewerken werden uitgevoerd aan 25R/07L. De twee andere banen op de luchthaven kregen enkele jaren geleden al een grondige renovatie. Brussels Airport bekeek na de corona-uitbraak of de renovatie vervroegd kon worden omdat er amper vliegverkeer was. Door de coronamaatregelen waren er echter onvoldoende personeel en materiaal beschikbaar, en dus bleef de timing behouden. (Belga)

25R/07L is de meest noordelijke baan op Brussels Airport. Doorgaans stijgen de meeste vliegtuigen op vanop die baan (richting Diegem) en ook een aanzienlijk deel van de landingen (over Steenokkerzeel) vindt erop plaats. Tijdens de werken - van 13 juli tot 23 augustus - zullen de bovenste asfaltlagen worden afgefreesd en heraangelegd over de bijna volledige oppervlakte van de baan (3,3 kilometer bij 45 meter). Ook het bebakeningssysteem, inclusief alle bekabeling, wordt vervangen. Met inbegrip van de taxibanen gaat het om 2.000 lichtbakens. Ten slotte wordt ook de afwatering opnieuw aangelegd door middel van nieuwe goten (7,4 kilometer) en rioleringsbuizen (1,4 kilometer). Tijdens de renovatie van 25R/07L moet het baangebruik op Brussels Airport aangepast worden. Waar de vliegtuigen opstijgen en landen hangt af van verschillende parameters (weer, drukte, preferentieel baangebruik), maar indien mogelijk zullen de meeste vliegtuigbewegingen op baan 19 plaatsvinden, klinkt het. Dat betekent landingen vanuit het noorden (Perk) en vertrekken richting zuiden (Wezembeek-Oppem). Op de keuze voor de dwarsbaan als alternatief (in plaats van de derde baan, 25L/07R) kwam er kritiek, onder meer van de gemeente Wezembeek-Oppem en de ombudsdienst van de luchthaven, omdat het de kortste baan is en ze minder goed uitgerust zou zijn. "Baan 19 is niet geschikt voor intensief gebruik voor opstijgingen", staat bijvoorbeeld in een document van de ombudsdienst. En tijdens een infosessie over de werken zei ombudsman Philippe Touwaide dat de baan "geen volwaardige piste" is. Maar uiteindelijk bevestigde het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de federale overheidsdienst Mobiliteit de keuze voor de dwarsbaan. De voorbereiding van de renovatie start vandaag/woensdag. Tot 13 juli worden er al kleinere werken uitgevoerd waar de banen 25R/07L en 01/19 elkaar kruisen, telkens van 15.30 tot 07.00 uur. Op die momenten zullen vliegtuigen zoveel mogelijk opstijgen van en landen op de derde piste (25L/07R). Het is van 1996 geleden dat er nog grondige renovatiewerken werden uitgevoerd aan 25R/07L. De twee andere banen op de luchthaven kregen enkele jaren geleden al een grondige renovatie. Brussels Airport bekeek na de corona-uitbraak of de renovatie vervroegd kon worden omdat er amper vliegverkeer was. Door de coronamaatregelen waren er echter onvoldoende personeel en materiaal beschikbaar, en dus bleef de timing behouden. (Belga)