De directie kondigde vanochtend de intentie aan om tot 1.000 banen (800 voltijdse equivalenten) te schrappen en de vloot met 30 procent te verkleinen. Alleen zo kan de maatschappij de coronacrisis overleven, zei CEO Dieter Vranckx. De drie vakbonden (ACLVB, ACV-Puls en BBTK) zeiden "geschokt" te zijn door de aankondiging. Maar ze voegden toe dat de directie bereid is om alle opties te bekijken om het aantal naakte ontslagen zoveel mogelijk te beperken. Dat kan door een beroep te doen op bijvoorbeeld vervroegd pensioen, vrijwillig vertrek of nog door tijdelijke contracten niet te verlengen. De timing voor de onderhandelingen is strak. Tegen eind deze maand zou er een akkoord moeten zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat Brussels Airlines op korte termijn zonder cash dreigt te vallen. Alle reguliere vluchten zijn sinds 21 maart opgeschort, maar de vaste kosten blijven lopen. De maatschappij verliest zo 1 miljoen euro per dag. CEO Dieter Vranckx zelf liet zich tijdens een persconferentie niet vastpinnen op een deadline voor de onderhandelingen, maar hij voegde wel toe dat de reorganisatie "zo snel mogelijk" moet gebeuren. "De tijd is beperkt", klonk het. "We proberen de volledige herstructurering in 2020 door te voeren, zodat we klaar zijn met het nieuwe Brussels Airlines vanaf 2021." Om de crisis te kunnen overbruggen, heeft Brussels Airlines ook 290 miljoen euro staatssteun gevraagd aan de federale regering. De gesprekken lopen nog. De vakbonden worden deze namiddag alvast ontvangen door premier Sohpie Wilmès (MR), minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V). (Belga)

De directie kondigde vanochtend de intentie aan om tot 1.000 banen (800 voltijdse equivalenten) te schrappen en de vloot met 30 procent te verkleinen. Alleen zo kan de maatschappij de coronacrisis overleven, zei CEO Dieter Vranckx. De drie vakbonden (ACLVB, ACV-Puls en BBTK) zeiden "geschokt" te zijn door de aankondiging. Maar ze voegden toe dat de directie bereid is om alle opties te bekijken om het aantal naakte ontslagen zoveel mogelijk te beperken. Dat kan door een beroep te doen op bijvoorbeeld vervroegd pensioen, vrijwillig vertrek of nog door tijdelijke contracten niet te verlengen. De timing voor de onderhandelingen is strak. Tegen eind deze maand zou er een akkoord moeten zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat Brussels Airlines op korte termijn zonder cash dreigt te vallen. Alle reguliere vluchten zijn sinds 21 maart opgeschort, maar de vaste kosten blijven lopen. De maatschappij verliest zo 1 miljoen euro per dag. CEO Dieter Vranckx zelf liet zich tijdens een persconferentie niet vastpinnen op een deadline voor de onderhandelingen, maar hij voegde wel toe dat de reorganisatie "zo snel mogelijk" moet gebeuren. "De tijd is beperkt", klonk het. "We proberen de volledige herstructurering in 2020 door te voeren, zodat we klaar zijn met het nieuwe Brussels Airlines vanaf 2021." Om de crisis te kunnen overbruggen, heeft Brussels Airlines ook 290 miljoen euro staatssteun gevraagd aan de federale regering. De gesprekken lopen nog. De vakbonden worden deze namiddag alvast ontvangen door premier Sohpie Wilmès (MR), minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V). (Belga)