In oktober 2018 kreeg PitPoint een concessie voor een netwerk van 100 laadpalen op de openbare weg, gefinancierd door het bedrijf en Europese fondsen. Maar de plaatsing van de laadpalen liep heel wat vertraging op. Bij het uittekenen van het netwerk werd geen rekening gehouden met de beschikbaarheid van het 400 voltnetwerk dat nodig is voor laadpalen van 22kW. Het 400 voltnetwerk van Sibelga dekt slechts 12 procent van het Brussels gewest. Daardoor was de belofte van de voorganger van Elke Van den Brandt, Pascal Smet, in februari dat alle 100 palen tegen einde van het jaar geplaatst zouden zijn, niet haalbaar. Een snelle uitbreiding van het 400 voltnetwerk zit er niet meteen in. Sibelga plant een uitbreiding van het netwerk met één procent. Een versnelling zou meteen een invloed hebben voor de factuur van de burger, aldus nog de Groen-minister. Van den Brandt erkende dat de plaatsing van de laadpalen zes maanden vertraging heeft opgelopen. De voorbije weken legde Brussel Mobiliteit de locatie vast voor nog eens 35 laadplaatsen, die volgens haar tegen het einde van de winter zouden moeten geïnstalleerd zijn. Op 1 november werden er voor de 17 beschikbare laadpalen in 255 dagen 1.038 laadsessies geregistreerd. Dat komt neer op één sessie om de vier dagen per laadpaal. Maar er zijn grote verschillen per laadpaal - van 2 tot 4 sessies per dag tot één sessie per week - mogelijk door de slechte signalisatie van bepaalde palen. De populairste palen zijn de vier in Evere, die overigens als eerste geplaatst werden in februari. Zij leverden samen reeds 5.593 kW aan elektriciteit met als absolute uitschieter de laadpaal in de Genèvestraat, goed voor 2.914 kW. (Belga)