Het Hoofdstedelijk Gewest is de eerste wegbeheerder die de nieuwe maatregel in ons land invoert. Met dit proefproject volgt Brussel het voorbeeld van buurlanden. In Nederland en Duitsland bestaat deze maatregel al langer. De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden. Het gaat om een uitzonderingsregel. Fietser mogen dus enkel door het rood rijden wanneer de borden B22 of B23 aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is, moeten ze stoppen. Daarnaast wordt benadrukt dat de fietser, bij het gebruik van beide borden, geen voorrang heeft. Aan het kruispunt van de Kruidtuinlaan en de Pachecolaan hebben beide Brusselse regeringsleden de nieuwe borden ingehuldigd. Op basis van de testresultaten wordt dit najaar bekeken of de verkeersborden veralgemeend kunnen worden ingevoerd. (MVL)

Het Hoofdstedelijk Gewest is de eerste wegbeheerder die de nieuwe maatregel in ons land invoert. Met dit proefproject volgt Brussel het voorbeeld van buurlanden. In Nederland en Duitsland bestaat deze maatregel al langer. De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden. Het gaat om een uitzonderingsregel. Fietser mogen dus enkel door het rood rijden wanneer de borden B22 of B23 aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is, moeten ze stoppen. Daarnaast wordt benadrukt dat de fietser, bij het gebruik van beide borden, geen voorrang heeft. Aan het kruispunt van de Kruidtuinlaan en de Pachecolaan hebben beide Brusselse regeringsleden de nieuwe borden ingehuldigd. Op basis van de testresultaten wordt dit najaar bekeken of de verkeersborden veralgemeend kunnen worden ingevoerd. (MVL)