De bewustmakingsacties richten zich op alle weggebruikers, maar zijn specifiek bedoeld om automobilisten aan te moedigen om aandachtiger te zijn. En dat mag een beetje ludiek zijn. Zo steken aan verschillende kruispunten in de hoofdstad witte en reflecterende spookjes over op het zebrapad, vlak voor auto's die stilstaan aan de verkeerslichten. Het is namelijk zo dat iemand die donkere kledij draagt voor een wagen die in het donker rijdt slechts op een afstand van 20 meter zichtbaar is. Met lichtgekleurde kledij breidt die afstand uit tot 50 meter, maar met reflecterende materialen op de kleding is de zwakke weggebruiker al op 150 meter zichtbaar. Dat is een belangrijk verschil als je weet dat een automobilist die 50 km/u rijdt 26 meter nodig heeft om tot stilstand te komen. De fietsers worden tijdens de winter aangemoedigd om te blijven fietsen, maar ook om zichzelf extra zichtbaar te maken voor andere weggebruikers. Brussel Mobiliteit zet haar jaarlijkse campagne "Be Bright, use a light" op en deelt tijdens verrassingsacties in de vier hoeken van het gewest lampjes uit aan fietsers. In de Brusselse scholen worden 40.000 reflecterende hangertjes voor de boekentas uitgedeeld aan de kinderen (Belga)

De bewustmakingsacties richten zich op alle weggebruikers, maar zijn specifiek bedoeld om automobilisten aan te moedigen om aandachtiger te zijn. En dat mag een beetje ludiek zijn. Zo steken aan verschillende kruispunten in de hoofdstad witte en reflecterende spookjes over op het zebrapad, vlak voor auto's die stilstaan aan de verkeerslichten. Het is namelijk zo dat iemand die donkere kledij draagt voor een wagen die in het donker rijdt slechts op een afstand van 20 meter zichtbaar is. Met lichtgekleurde kledij breidt die afstand uit tot 50 meter, maar met reflecterende materialen op de kleding is de zwakke weggebruiker al op 150 meter zichtbaar. Dat is een belangrijk verschil als je weet dat een automobilist die 50 km/u rijdt 26 meter nodig heeft om tot stilstand te komen. De fietsers worden tijdens de winter aangemoedigd om te blijven fietsen, maar ook om zichzelf extra zichtbaar te maken voor andere weggebruikers. Brussel Mobiliteit zet haar jaarlijkse campagne "Be Bright, use a light" op en deelt tijdens verrassingsacties in de vier hoeken van het gewest lampjes uit aan fietsers. In de Brusselse scholen worden 40.000 reflecterende hangertjes voor de boekentas uitgedeeld aan de kinderen (Belga)