Het onderzoek toont duidelijk dat "hoewel de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nageleefd worden, honderden Brusselaars toch voortijdig overlijden ten gevolge van stikstofdioxide", zegt Pierre Dornier, voorzitter van de vzw Les chercheurs d'air. "De limieten voor de pollutie met NO2 moeten dus dringend omlaag en er moeten efficiënte controles komen om te verzekeren dat de drempels niet overschreden worden." In Brussel zouden jaarlijks bijna 530 voortijdige overlijdens vermeden kunnen worden als het niveau van stikstofdioxideverontreiniging gelijkaardig zou zijn als dat van de properste steden van Europa, zoals Tromso in Noorwegen, aldus de vzw. De studie wijst ook op de hoge mortaliteit door luchtvervuiling ten gevolge van het verkeer in Brussel. "Nog onrustwekkender is dat het netwerk dat moet toezien op de luchtkwaliteit in Brussel niet werkt en de reële vervuiling in de stad onderschat", zegt Ugo Taddei, jurist bij de ngo ClientEarth. ClientEarth heeft daarom samen met burgers beslist om naar het gerecht te stappen. Ze eisen van de regionale autoriteiten dat die met precisie de luchtvervuiling zouden meten en een "ambitieus, robuust en gedetailleerd plan opmaken rond luchtkwaliteit". Een beslissing van de rechter wordt eind deze maand verwacht. "Er zijn al instrumenten in de strijd tegen NO2, zoals de lage-emissiezone. Die moeten zo snel mogelijk versterkt worden. Brussel moet tegen 2030 een zero-emissiezone inrichten, zoals Parijs, Amsterdam en Rome. Laat ons niet tot 2035 wachten", aldus Dornier. (Belga)

Het onderzoek toont duidelijk dat "hoewel de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nageleefd worden, honderden Brusselaars toch voortijdig overlijden ten gevolge van stikstofdioxide", zegt Pierre Dornier, voorzitter van de vzw Les chercheurs d'air. "De limieten voor de pollutie met NO2 moeten dus dringend omlaag en er moeten efficiënte controles komen om te verzekeren dat de drempels niet overschreden worden." In Brussel zouden jaarlijks bijna 530 voortijdige overlijdens vermeden kunnen worden als het niveau van stikstofdioxideverontreiniging gelijkaardig zou zijn als dat van de properste steden van Europa, zoals Tromso in Noorwegen, aldus de vzw. De studie wijst ook op de hoge mortaliteit door luchtvervuiling ten gevolge van het verkeer in Brussel. "Nog onrustwekkender is dat het netwerk dat moet toezien op de luchtkwaliteit in Brussel niet werkt en de reële vervuiling in de stad onderschat", zegt Ugo Taddei, jurist bij de ngo ClientEarth. ClientEarth heeft daarom samen met burgers beslist om naar het gerecht te stappen. Ze eisen van de regionale autoriteiten dat die met precisie de luchtvervuiling zouden meten en een "ambitieus, robuust en gedetailleerd plan opmaken rond luchtkwaliteit". Een beslissing van de rechter wordt eind deze maand verwacht. "Er zijn al instrumenten in de strijd tegen NO2, zoals de lage-emissiezone. Die moeten zo snel mogelijk versterkt worden. Brussel moet tegen 2030 een zero-emissiezone inrichten, zoals Parijs, Amsterdam en Rome. Laat ons niet tot 2035 wachten", aldus Dornier. (Belga)