Zowat 45.000 bezoekers vonden in 2021 de weg naar de Brugse musea. Een verdubbeling tegenover het eerste coronajaar, maar nog steeds is dat aantal slechts de helft van het normaal aantal bezoekers. Wel kregen de Brugse musea meer binnenlandse bezoekers over de vloer. "Zowat twee derde van de bezoekers kwam uit eigen land. Normaal gezien is dit maar 20 procent", zegt Elviera Velghe, directeur Musea Brugge, Publiek & Tentoonstellingen. Toch leidde het uitblijven van een pak internationale bezoekers tot minder inkomsten. De best bezochte locatie was naar goede gewoonte het Belfort, gevolgd door het Gezellehuis en het Groeningemuseum. Musea Brugge is tevreden over de bezoekersaantallen, maar ziet dat de coronacrisis nog steeds een grote negatieve impact heeft. "We zijn nog ver verwijderd van de zowat 900.000 bezoekers waar we normaal op mogen rekenen", aldus zakelijk directeur Jonathan Nowakowski. "Vooral het uitblijven van onze internationale bezoekers zorgt voor belangrijk inkomstenverlies. Zij bezoeken doorgaans verschillende locaties, en leveren daardoor een grotere financiële bijdrage. Hierdoor liepen we in 2021 zo'n 4,5 miljoen euro mis vergeleken met een goed jaar. Vooral het wegblijven van Britse en niet-Europese bezoekers - met de Amerikanen en Russen op kop - speelde ons parten." (Belga)

Zowat 45.000 bezoekers vonden in 2021 de weg naar de Brugse musea. Een verdubbeling tegenover het eerste coronajaar, maar nog steeds is dat aantal slechts de helft van het normaal aantal bezoekers. Wel kregen de Brugse musea meer binnenlandse bezoekers over de vloer. "Zowat twee derde van de bezoekers kwam uit eigen land. Normaal gezien is dit maar 20 procent", zegt Elviera Velghe, directeur Musea Brugge, Publiek & Tentoonstellingen. Toch leidde het uitblijven van een pak internationale bezoekers tot minder inkomsten. De best bezochte locatie was naar goede gewoonte het Belfort, gevolgd door het Gezellehuis en het Groeningemuseum. Musea Brugge is tevreden over de bezoekersaantallen, maar ziet dat de coronacrisis nog steeds een grote negatieve impact heeft. "We zijn nog ver verwijderd van de zowat 900.000 bezoekers waar we normaal op mogen rekenen", aldus zakelijk directeur Jonathan Nowakowski. "Vooral het uitblijven van onze internationale bezoekers zorgt voor belangrijk inkomstenverlies. Zij bezoeken doorgaans verschillende locaties, en leveren daardoor een grotere financiële bijdrage. Hierdoor liepen we in 2021 zo'n 4,5 miljoen euro mis vergeleken met een goed jaar. Vooral het wegblijven van Britse en niet-Europese bezoekers - met de Amerikanen en Russen op kop - speelde ons parten." (Belga)