Het Verenigd Koninkrijk is de vierde belangrijkste handelspartner voor Belgische voedingsbedrijven, goed voor een jaarlijkse omzet van 2,7 miljard euro of ongeveer 10% van de totale export. Fevia spreekt dan ook van een welkgekomen cadeau onder de kerstboom. "Zonder handelsakkoord zouden onze bedrijven jaarlijks 321 miljoen euro aan tarieven moeten betalen, wat onze export gemiddeld 15% duurder zou maken", aldus CEO Bart Buysse. Toch zal het handelsakkoord volgens de voedingsfederatie niet verhinderen dat het een kerstfeest in mineur blijft. Zo is er de impact van de coronacrisis, maar hangen bedrijven nog steeds extra heffingen boven het hoofd en heel wat extra administratieve lasten. Buysse pleit er dan ook voor om bedrijven te helpen om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Dat het akkoord na Nieuwjaar slechts voorwaardelijk in werking treedt, brengt volgens Fevia nog een periode van onzekerheid. Daarom vraagt de federatie op korte termijn duidelijkheid te scheppen over wat het handelsakkoord betekent voor voedingsbedrijven qua regels en formaliteiten. Een centraal aanspreekpunt bij de Belgische overheid is daarvoor cruciaal. Vanaf januari moeten voedingsbedrijven die naar het VK exporteren ook voor het eerst douaneaangiftes doen en krijgen ze te maken met bijkomende gezondheidscontroles voor bepaalde voeding. Daardoor zullen er ook na 1 januari lange files opduiken aan de grensovergangen. Om de voedselbevoorrading te blijven garanderen en voedselverlies te vermijden, vraagt Fevia dan ook om transport van voedingswaren voorrang te verlenen aan de grenzen en zogenaamde "green lanes" in te stellen, dat is de benaming voor een aantal maatregelen om vrachtauto's sneller de grens te kunnen laten passeren. (Belga)

Het Verenigd Koninkrijk is de vierde belangrijkste handelspartner voor Belgische voedingsbedrijven, goed voor een jaarlijkse omzet van 2,7 miljard euro of ongeveer 10% van de totale export. Fevia spreekt dan ook van een welkgekomen cadeau onder de kerstboom. "Zonder handelsakkoord zouden onze bedrijven jaarlijks 321 miljoen euro aan tarieven moeten betalen, wat onze export gemiddeld 15% duurder zou maken", aldus CEO Bart Buysse. Toch zal het handelsakkoord volgens de voedingsfederatie niet verhinderen dat het een kerstfeest in mineur blijft. Zo is er de impact van de coronacrisis, maar hangen bedrijven nog steeds extra heffingen boven het hoofd en heel wat extra administratieve lasten. Buysse pleit er dan ook voor om bedrijven te helpen om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Dat het akkoord na Nieuwjaar slechts voorwaardelijk in werking treedt, brengt volgens Fevia nog een periode van onzekerheid. Daarom vraagt de federatie op korte termijn duidelijkheid te scheppen over wat het handelsakkoord betekent voor voedingsbedrijven qua regels en formaliteiten. Een centraal aanspreekpunt bij de Belgische overheid is daarvoor cruciaal. Vanaf januari moeten voedingsbedrijven die naar het VK exporteren ook voor het eerst douaneaangiftes doen en krijgen ze te maken met bijkomende gezondheidscontroles voor bepaalde voeding. Daardoor zullen er ook na 1 januari lange files opduiken aan de grensovergangen. Om de voedselbevoorrading te blijven garanderen en voedselverlies te vermijden, vraagt Fevia dan ook om transport van voedingswaren voorrang te verlenen aan de grenzen en zogenaamde "green lanes" in te stellen, dat is de benaming voor een aantal maatregelen om vrachtauto's sneller de grens te kunnen laten passeren. (Belga)