De Luchthavenontwikkelingsmaatschappijen (LOM's) staan in voor het beheer van de infrastructuur. De commerciële uitbating van de luchthavens zit bij de Luchthavenexploitatiemaatschappijen (LEM's). In het regeerakkoord stelde de Vlaamse regering een fusie van de LOM's in het vooruitzicht. Dat moet leiden tot een schaalvergroting, met een betere besluitvorming en een kostenbesparing. Oppositiepartijen sp.a en Groen gaan niet akkoord met de fusie. "De Vlaamse regering blijft een beleid voeren rond de regionale luchthavens dat er vanuit gaat dat ze moeten blijven en dat ze goed zijn voor iedereen", zei Bruno Tobback van sp.a. "Men moet maar eens duidelijk maken wat de meerwaarde is van die luchthavens." Imade Annouri van Groen hekelde de timing van deze fusie, omdat er ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de luchthavens in het vooruitzicht is gesteld. "Het is toch wel een beetje raar dat we nu de kar voor het paard spannen", zei hij. Vlaams Belang gelooft wel in de toekomst van de regionale luchthavens, onder meer omdat ze een grote werkgever zijn. "Ze zullen ook een steeds grotere rol beginnen spelen in ons dagelijkse leven, reizen zal na corona wellicht niet meer hetzelfde zijn", zei Wim Verheyden. Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) beaamde dat er een kosten-batenanalyse komt, maar de regering blijft achter de luchthavens staan. "Voor mij blijft het een belangrijke sociaal-economische poot, waar niet minder dan tweeduizend mensen zijn tewerkgesteld", zei ze. De fusie is volgens haar van onderuit gegroeid en zal zorgen voor een aanzienlijke kostenbesparing. (Belga)

De Luchthavenontwikkelingsmaatschappijen (LOM's) staan in voor het beheer van de infrastructuur. De commerciële uitbating van de luchthavens zit bij de Luchthavenexploitatiemaatschappijen (LEM's). In het regeerakkoord stelde de Vlaamse regering een fusie van de LOM's in het vooruitzicht. Dat moet leiden tot een schaalvergroting, met een betere besluitvorming en een kostenbesparing. Oppositiepartijen sp.a en Groen gaan niet akkoord met de fusie. "De Vlaamse regering blijft een beleid voeren rond de regionale luchthavens dat er vanuit gaat dat ze moeten blijven en dat ze goed zijn voor iedereen", zei Bruno Tobback van sp.a. "Men moet maar eens duidelijk maken wat de meerwaarde is van die luchthavens." Imade Annouri van Groen hekelde de timing van deze fusie, omdat er ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse van de luchthavens in het vooruitzicht is gesteld. "Het is toch wel een beetje raar dat we nu de kar voor het paard spannen", zei hij. Vlaams Belang gelooft wel in de toekomst van de regionale luchthavens, onder meer omdat ze een grote werkgever zijn. "Ze zullen ook een steeds grotere rol beginnen spelen in ons dagelijkse leven, reizen zal na corona wellicht niet meer hetzelfde zijn", zei Wim Verheyden. Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) beaamde dat er een kosten-batenanalyse komt, maar de regering blijft achter de luchthavens staan. "Voor mij blijft het een belangrijke sociaal-economische poot, waar niet minder dan tweeduizend mensen zijn tewerkgesteld", zei ze. De fusie is volgens haar van onderuit gegroeid en zal zorgen voor een aanzienlijke kostenbesparing. (Belga)