Bourgeois dringt al jarenlang aan op meer soepelheid bij de Europese Commissie rond grote overheidsinvesteringen. Europa verplicht ons de kost van de Oosterweelverbinding in de begroting in te schrijven gedurende de bouw van het project. Vlaanderen weigert dat en vindt dat de investering moet kunnen worden afgeschreven over een termijn van enkele tientallen jaren, net als bijvoorbeeld de lening voor een huis. "Italië zit in dezelfde situatie", zei Bourgeois, die het probleem nu samen met de Zuid-Europeanen wil aankaarten. Toninelli wil immers in recordtempo een nieuwe brug bouwen in Genua. Het bouwwerk ging in augustus vorig jaar tegen de grond en in 2020 zou er al een nieuwe - prestigieuze - verbinding tussen Sampierdarena en Cornigliano moeten staan. "Ik ben zeker dat het gaat lukken", zei Toninelli aan Bourgeois. "De schadevergoedingen die de aannemers moeten betalen in geval van vertraging zijn erg hoog." Bourgeois wil ook samen met Italië wegen op de onderhandelingen over het meerjarig financieel kader voor Europa, dat de budgetten vastlegt tot 2027. "Daarin wordt vooral geld voorzien voor nieuwe infrastructuur, maar wij vinden dat er meer budget moet gaan naar de vervanging van bestaande infrastructuur, zoals bijvoorbeeld wegen en bruggen. Daarnaast moet er meer geld worden gestoken in onderzoek en ontwikkeling, dat is investeren in de jobs van binnen twintig jaar", zei Bourgeois. De minister-president sprak ook met Italiaans minister Erika Stefani van de Lega. Zij is bevoegd voor de autonome regio's en had dus wel oren naar het federale België. Italië telt acht regio's die een grotere autonomie vragen, al is de kans klein dat ze die ook zullen krijgen. "Stefani vindt meer autonomie voor de regio's een natuurlijk en een goed proces", zei Bourgeois. "Het zorgt voor een beleid op maat en leidt tot meer vooruitgang." (Belga)

Bourgeois dringt al jarenlang aan op meer soepelheid bij de Europese Commissie rond grote overheidsinvesteringen. Europa verplicht ons de kost van de Oosterweelverbinding in de begroting in te schrijven gedurende de bouw van het project. Vlaanderen weigert dat en vindt dat de investering moet kunnen worden afgeschreven over een termijn van enkele tientallen jaren, net als bijvoorbeeld de lening voor een huis. "Italië zit in dezelfde situatie", zei Bourgeois, die het probleem nu samen met de Zuid-Europeanen wil aankaarten. Toninelli wil immers in recordtempo een nieuwe brug bouwen in Genua. Het bouwwerk ging in augustus vorig jaar tegen de grond en in 2020 zou er al een nieuwe - prestigieuze - verbinding tussen Sampierdarena en Cornigliano moeten staan. "Ik ben zeker dat het gaat lukken", zei Toninelli aan Bourgeois. "De schadevergoedingen die de aannemers moeten betalen in geval van vertraging zijn erg hoog." Bourgeois wil ook samen met Italië wegen op de onderhandelingen over het meerjarig financieel kader voor Europa, dat de budgetten vastlegt tot 2027. "Daarin wordt vooral geld voorzien voor nieuwe infrastructuur, maar wij vinden dat er meer budget moet gaan naar de vervanging van bestaande infrastructuur, zoals bijvoorbeeld wegen en bruggen. Daarnaast moet er meer geld worden gestoken in onderzoek en ontwikkeling, dat is investeren in de jobs van binnen twintig jaar", zei Bourgeois. De minister-president sprak ook met Italiaans minister Erika Stefani van de Lega. Zij is bevoegd voor de autonome regio's en had dus wel oren naar het federale België. Italië telt acht regio's die een grotere autonomie vragen, al is de kans klein dat ze die ook zullen krijgen. "Stefani vindt meer autonomie voor de regio's een natuurlijk en een goed proces", zei Bourgeois. "Het zorgt voor een beleid op maat en leidt tot meer vooruitgang." (Belga)