Het "ernstige incident" vond plaats op woensdag 5 oktober 2016 om 20.41 uur. Op dat moment werd er op Brussels Airport opgestegen vanop baan 07R en geland op baan 01. Die twee banen kruisen elkaar. Een vliegtuig van Air Dolomiti dat een vlucht uitvoerde voor Lufthansa, kreeg van de luchtverkeersleider de instructie om zich klaar te zetten voor vertrek. Het zou dan mogen opstijgen nadat een vliegtuig van Aer Lingus was geland. Maar de piloten van Air Dolomiti stegen onmiddellijk op, waarbij ze dwars over baan 01 reden. De landende Aer Lingus kreeg de instructie op te trekken en door te vliegen (een "go around"). "Het incident werd veroorzaakt doordat een vliegtuig, dat de instructie had gekregen om "op te lijnen en te wachten", zonder toestemming opsteeg op baan 07R, terwijl een vliegtuig zich opmaakte om te landen op baan 01", zo staat in het rapport. "Het feit dat het vliegtuig niet 10-15 seconden later vertrok, is een kwestie van omstandigheden (geluk). Indien dat het geval was geweest, dan zou het landende toestel blootgesteld zijn aan 'jet blast' van het andere vliegtuig, of zou het tot een botsing zijn gekomen." Dat de crew van het Air Dolomiti-vliegtuig niet echt vertrouwd was met Brussels Airport, speelde ook een rol, net als de complexiteit van de taxibanen op de plaats van het incident. (Belga)

Het "ernstige incident" vond plaats op woensdag 5 oktober 2016 om 20.41 uur. Op dat moment werd er op Brussels Airport opgestegen vanop baan 07R en geland op baan 01. Die twee banen kruisen elkaar. Een vliegtuig van Air Dolomiti dat een vlucht uitvoerde voor Lufthansa, kreeg van de luchtverkeersleider de instructie om zich klaar te zetten voor vertrek. Het zou dan mogen opstijgen nadat een vliegtuig van Aer Lingus was geland. Maar de piloten van Air Dolomiti stegen onmiddellijk op, waarbij ze dwars over baan 01 reden. De landende Aer Lingus kreeg de instructie op te trekken en door te vliegen (een "go around"). "Het incident werd veroorzaakt doordat een vliegtuig, dat de instructie had gekregen om "op te lijnen en te wachten", zonder toestemming opsteeg op baan 07R, terwijl een vliegtuig zich opmaakte om te landen op baan 01", zo staat in het rapport. "Het feit dat het vliegtuig niet 10-15 seconden later vertrok, is een kwestie van omstandigheden (geluk). Indien dat het geval was geweest, dan zou het landende toestel blootgesteld zijn aan 'jet blast' van het andere vliegtuig, of zou het tot een botsing zijn gekomen." Dat de crew van het Air Dolomiti-vliegtuig niet echt vertrouwd was met Brussels Airport, speelde ook een rol, net als de complexiteit van de taxibanen op de plaats van het incident. (Belga)