De grootste spoorlijn uit die tijd moest het noorden en het zuiden van het land verbinden tussen Peking en Hankow (nu Wuhan). Meerdere tienduizenden mensen werden betrokken bij de werf, onder auspiciën van de toen 37-jarige Belgische ingenieur Jean Jadot. François Schuiten, scenograaf van de tentoonstelling, wilde het verhaal naar voren brengen van deze jonge man die ondergedompeld werd in China, destijds nogal mysterieus voor een westerling. "We vergeten wel eens dat België op dat moment een van de grootste industriële grootmachten ter wereld was en we exporteerden onze technische talenten over de hele wereld", aldus de Brusselse auteur. "Er was toen een historische verschuiving: we stapten van de draagstoel, of de kameel, naar de stoomlocomotief." François Schuiten werkte samen met Li Kunwu, een Chinese journalist en illustrator, om met originele tekeningen een boek te laten verschijnen bij uitgeverij Kana. De Chinees-Belgische artistieke samenwerking verliep goed. De Frans-Belgische expertencommissie die het boek "Peking-Hankow, het grote epos" schreef, botste op een afwijzing van met name de Chinese spoorwegen. "We hebben ze een paar jaar geleden via de Belgische ambassade benaderd, en de Chinezen waren geïnteresseerd om hun hedendaagse hst-technologie in de vitrine te plaatsen, maar ze wilden dit huidige technologische aspect los koppelen van het verleden, een periode die niet goed voelde in China. Ze wilden niet op de een of andere manier deelnemen aan de ontwikkeling van een Europees verleden in China", aldus Charles Lagrange, onderzoeker gespecialiseerd in Chinese geschiedenis. De technologische sprong die China sindsdien heeft gemaakt op spoorweggebied is dan ook behoorlijk indrukwekkend. De lijn Peking-Hankow werd in 1905 na zeven jaar werken ingewijd. Een eeuw later werd het traject de langste hogesnelheidslijn ter wereld. "Ze hebben in 12 jaar 30.000 kilometer hogesnelheidsnet aangelegd en willen binnenkort 40.000 kilometer bereiken. China wil van de trein zijn ruggengraat maken voor het vervoer van goederen en passagiers, met name om beter bestand te zijn tegen slecht weer", vertelt Louis Gillieaux, onderzoeker spoorweggeschiedenis. (Belga)

De grootste spoorlijn uit die tijd moest het noorden en het zuiden van het land verbinden tussen Peking en Hankow (nu Wuhan). Meerdere tienduizenden mensen werden betrokken bij de werf, onder auspiciën van de toen 37-jarige Belgische ingenieur Jean Jadot. François Schuiten, scenograaf van de tentoonstelling, wilde het verhaal naar voren brengen van deze jonge man die ondergedompeld werd in China, destijds nogal mysterieus voor een westerling. "We vergeten wel eens dat België op dat moment een van de grootste industriële grootmachten ter wereld was en we exporteerden onze technische talenten over de hele wereld", aldus de Brusselse auteur. "Er was toen een historische verschuiving: we stapten van de draagstoel, of de kameel, naar de stoomlocomotief." François Schuiten werkte samen met Li Kunwu, een Chinese journalist en illustrator, om met originele tekeningen een boek te laten verschijnen bij uitgeverij Kana. De Chinees-Belgische artistieke samenwerking verliep goed. De Frans-Belgische expertencommissie die het boek "Peking-Hankow, het grote epos" schreef, botste op een afwijzing van met name de Chinese spoorwegen. "We hebben ze een paar jaar geleden via de Belgische ambassade benaderd, en de Chinezen waren geïnteresseerd om hun hedendaagse hst-technologie in de vitrine te plaatsen, maar ze wilden dit huidige technologische aspect los koppelen van het verleden, een periode die niet goed voelde in China. Ze wilden niet op de een of andere manier deelnemen aan de ontwikkeling van een Europees verleden in China", aldus Charles Lagrange, onderzoeker gespecialiseerd in Chinese geschiedenis. De technologische sprong die China sindsdien heeft gemaakt op spoorweggebied is dan ook behoorlijk indrukwekkend. De lijn Peking-Hankow werd in 1905 na zeven jaar werken ingewijd. Een eeuw later werd het traject de langste hogesnelheidslijn ter wereld. "Ze hebben in 12 jaar 30.000 kilometer hogesnelheidsnet aangelegd en willen binnenkort 40.000 kilometer bereiken. China wil van de trein zijn ruggengraat maken voor het vervoer van goederen en passagiers, met name om beter bestand te zijn tegen slecht weer", vertelt Louis Gillieaux, onderzoeker spoorweggeschiedenis. (Belga)