De vijftig meter hoge toren met de herkenbare blauwe bol werd in 1966 door General Motors gebouwd. Het reservoir, met een diameter van bijna dertien meter, diende als wateropslag voor de brandweer. Zaterdag werd de toren afgebroken door middel van een gecontroleerde explosie. Met een beperkte hoeveelheid aan springstoffen liet men de watertoren kantelen, waarna de toren op grondniveau verder ontmanteld en geruimd werd. "Met het slopen van deze toren kiezen we voor een nieuwe toekomst van dit gebied en geven we het symbolische startschot voor de herinrichting van de Churchillsite. De site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Met het nieuwe inrichtingsplan beoogt Port of Antwerp honderden nieuwe jobs die verder bijdragen aan de duurzame groei van onze haven", zegt havenschepen Annick De Ridder. Intussen werd op de site al meer dan tachtig procent van de fabriekshallen en -gebouwen afgebroken. De sloopwerken worden naar verwachting tegen september 2020 afgerond waarna het gebied bouwrijp gemaakt kan worden. (Belga)

De vijftig meter hoge toren met de herkenbare blauwe bol werd in 1966 door General Motors gebouwd. Het reservoir, met een diameter van bijna dertien meter, diende als wateropslag voor de brandweer. Zaterdag werd de toren afgebroken door middel van een gecontroleerde explosie. Met een beperkte hoeveelheid aan springstoffen liet men de watertoren kantelen, waarna de toren op grondniveau verder ontmanteld en geruimd werd. "Met het slopen van deze toren kiezen we voor een nieuwe toekomst van dit gebied en geven we het symbolische startschot voor de herinrichting van de Churchillsite. De site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Met het nieuwe inrichtingsplan beoogt Port of Antwerp honderden nieuwe jobs die verder bijdragen aan de duurzame groei van onze haven", zegt havenschepen Annick De Ridder. Intussen werd op de site al meer dan tachtig procent van de fabriekshallen en -gebouwen afgebroken. De sloopwerken worden naar verwachting tegen september 2020 afgerond waarna het gebied bouwrijp gemaakt kan worden. (Belga)