De ministerraad heeft gisteren het voorstel van Gilkinet goedgekeurd om aan de spoorwegmaatschappij en de spoornetbeheerder "twee bijkomende en uitzonderlijke forfaitaire vergoedingen" toe te kennen. Het gaat om 27 miljoen euro voor de NMBS, om de verliezen te compenseren gelinkt aan de daling van het aantal passagiers door de coronapandemie, en 6,7 miljoen voor Infrabel, dat verlies lijdt omdat de sporen minder gebruikt worden door de spoorwegmaatschappijen. Beide bedrijven kregen eerder ook al federale steun. NMBS kreeg in totaal al 288 miljoen euro coronacompensatie in 2020 en 301 miljoen in 2021. Infrabel ontving in 2020 48,2 miljoen euro en 38,6 miljoen in 2021. De bezetting van de treinen ligt vandaag op ongeveer 80 procent in vergelijking met voor de pandemie. We laten dus geleidelijk aan de situatie van tijdens de pandemie achter ons. "Vandaag, aan de vooravond van een belangrijke klimaattop, biedt de federale overheid in deze moeilijke periode extra steun aan de cruciale sector voor onze mobiliteit, onze economie en onze klimaatuitdagingen", aldus Gilkinet in een persbericht. "Als minister van Mobiliteit doe ik er samen met NMBS en Infrabel alles aan om ervoor te zorgen dat meer mensen de trein nemen, aangezien de trein echt het meest duurzame vervoersmiddel is." (Belga)

De ministerraad heeft gisteren het voorstel van Gilkinet goedgekeurd om aan de spoorwegmaatschappij en de spoornetbeheerder "twee bijkomende en uitzonderlijke forfaitaire vergoedingen" toe te kennen. Het gaat om 27 miljoen euro voor de NMBS, om de verliezen te compenseren gelinkt aan de daling van het aantal passagiers door de coronapandemie, en 6,7 miljoen voor Infrabel, dat verlies lijdt omdat de sporen minder gebruikt worden door de spoorwegmaatschappijen. Beide bedrijven kregen eerder ook al federale steun. NMBS kreeg in totaal al 288 miljoen euro coronacompensatie in 2020 en 301 miljoen in 2021. Infrabel ontving in 2020 48,2 miljoen euro en 38,6 miljoen in 2021. De bezetting van de treinen ligt vandaag op ongeveer 80 procent in vergelijking met voor de pandemie. We laten dus geleidelijk aan de situatie van tijdens de pandemie achter ons. "Vandaag, aan de vooravond van een belangrijke klimaattop, biedt de federale overheid in deze moeilijke periode extra steun aan de cruciale sector voor onze mobiliteit, onze economie en onze klimaatuitdagingen", aldus Gilkinet in een persbericht. "Als minister van Mobiliteit doe ik er samen met NMBS en Infrabel alles aan om ervoor te zorgen dat meer mensen de trein nemen, aangezien de trein echt het meest duurzame vervoersmiddel is." (Belga)