Dat meldt het kabinet-Weyts maandag. De minister is ook vragende partij voor strengere Europese normen.

De VRT-nieuwsdienst bracht maandag aan het licht dat dieselauto's waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald, vaak nog vlotjes door de autokeuring geraken. Steeds meer eigenaars van dieselauto's laten de roetfilter onklaar maken in plaats van hem te vervangen. VRT-journalist Luc Pauwels probeerde het uit. "De norm voor de keuring is compleet achterhaald," zegt een specialist.

<iframe src="https://syndicatie.vrt.be/play/roularta/md-ast-9a25e266-f6a6-4cd9-aa58-9818e0c0fb7f" width="640" height="360"></iframe>

Volgens sectorfederatie Traxio en de koepel van autokeurders Goca zijn de roetfiltermetingen bij de keurders achterhaald en is er dringend modernere apparatuur nodig om de metingen correct te kunnen uitvoeren.

De minister werkt aan een aanpassing van de bestaande meetapparatuur en onderzoekt ook manieren om de metingen te verfijnen. Ook de eigenaars van dieselauto's waar mogelijk geen roetfilter meer in zit, worden door Weyts in het werk gestoken. Als er tijdens de autokeuring twijfel ontstaat over een mogelijk weggehaalde roetfilter, dan moet de eigenaar eerst terug naar een erkende verdeler voor een officieel attest.

De N-VA'er laat tot slot ook weten "zeer nadrukkelijk vragende partij" te zijn voor strengere normen op Europees niveau. "Op die manier worden de mazen van het net kleiner en de pakkans groter", klinkt het.

Volgens de VRT zal de roetfilter voortaan ook gecontroleerd worden bij de autokeuring. Minister Weyts zou dat vragen aan de keuringscentra.

Dat meldt het kabinet-Weyts maandag. De minister is ook vragende partij voor strengere Europese normen. De VRT-nieuwsdienst bracht maandag aan het licht dat dieselauto's waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald, vaak nog vlotjes door de autokeuring geraken. Steeds meer eigenaars van dieselauto's laten de roetfilter onklaar maken in plaats van hem te vervangen. VRT-journalist Luc Pauwels probeerde het uit. "De norm voor de keuring is compleet achterhaald," zegt een specialist. Volgens sectorfederatie Traxio en de koepel van autokeurders Goca zijn de roetfiltermetingen bij de keurders achterhaald en is er dringend modernere apparatuur nodig om de metingen correct te kunnen uitvoeren. De minister werkt aan een aanpassing van de bestaande meetapparatuur en onderzoekt ook manieren om de metingen te verfijnen. Ook de eigenaars van dieselauto's waar mogelijk geen roetfilter meer in zit, worden door Weyts in het werk gestoken. Als er tijdens de autokeuring twijfel ontstaat over een mogelijk weggehaalde roetfilter, dan moet de eigenaar eerst terug naar een erkende verdeler voor een officieel attest. De N-VA'er laat tot slot ook weten "zeer nadrukkelijk vragende partij" te zijn voor strengere normen op Europees niveau. "Op die manier worden de mazen van het net kleiner en de pakkans groter", klinkt het. Volgens de VRT zal de roetfilter voortaan ook gecontroleerd worden bij de autokeuring. Minister Weyts zou dat vragen aan de keuringscentra.