In 2018 maakte de Vlaamse regering een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op. Daarin werd ook de infrastructuur voor het tramtraject van de sneltram langs de A12 opgenomen. Twee partijen startten echter een procedure bij de Raad van State om het GRUP te laten vernietigen. Een arrest van de Raad van State eind vorig jaar geeft de Vlaamse regering gelijk. "De sneltram is goed voor een investering van zo'n 450 miljoen euro", zegt Peeters. "Dit zal gerealiseerd worden via Publiek Private Samenwerking. Samen met de 75 miljoen euro voor de Ringtrambus en de 150 miljoen euro voor de Luchthaventram is dit een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift - en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar hoogwaardig openbaar vervoer." Het tracé van de sneltram loopt parallel langs de A12. De tram vertrekt bij het Fort van Breendonk in Willebroek en heeft haltes in Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek en rijdt tot slot naar Brussel-Noord. Het hele traject zou maximum 40 minuten duren, wat een tijdswinst oplevert van 35 minuten ten opzichte van het openbaar vervoer vandaag. (Belga)

In 2018 maakte de Vlaamse regering een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op. Daarin werd ook de infrastructuur voor het tramtraject van de sneltram langs de A12 opgenomen. Twee partijen startten echter een procedure bij de Raad van State om het GRUP te laten vernietigen. Een arrest van de Raad van State eind vorig jaar geeft de Vlaamse regering gelijk. "De sneltram is goed voor een investering van zo'n 450 miljoen euro", zegt Peeters. "Dit zal gerealiseerd worden via Publiek Private Samenwerking. Samen met de 75 miljoen euro voor de Ringtrambus en de 150 miljoen euro voor de Luchthaventram is dit een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift - en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar hoogwaardig openbaar vervoer." Het tracé van de sneltram loopt parallel langs de A12. De tram vertrekt bij het Fort van Breendonk in Willebroek en heeft haltes in Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek en rijdt tot slot naar Brussel-Noord. Het hele traject zou maximum 40 minuten duren, wat een tijdswinst oplevert van 35 minuten ten opzichte van het openbaar vervoer vandaag. (Belga)