De belangrijkste maatregel van het nieuwe parkeerbeleid is een veralgemening van de groene zone over heel Schaarbeek. In 2019 bestond ongeveer de helft van Schaarbeek nog uit een blauwe zone, waarin bestuurders gedurende twee uur gratis konden parkeren met een blauwe schijf. Vanaf dit jaar zijn alle zones groen en dus betalend. In de groene zones kost parkeren 2 euro per uur tussen 9 en 21 uur, terwijl bewoners en bedrijven met een vrijstellingskaart er gratis parkeren. De enige uitzondering zijn nog de rode zones, zoals de drukke winkelstraten. Daar is parkeren duurder en zijn er enkel vrijstellingen voor de hulpdiensten. Vele bewoners zijn niet te spreken over dat nieuwe beleid. Ze dienden een petitie in tegen de maatregelen die bijna 7.500 keer ondertekend werd. Ze halen onder meer aan dat het beleid een negatieve impact heeft op de zelfstandigen, handelaars en sportclubs. Oudere inwoners vrezen dan weer dat hun isolement zal toenemen. Inwoner Jesse Pappers, die onderzoek voert naar de stedelijk mobiliteit aan de VUB vraagt de gemeente om nog verder te gaan. Hij pleit bijvoorbeeld voor betaald parkeren op zondag en roept op om geen overtollige bewonerskaarten uit te delen in verzadigde delen van de gemeente. Volgens hem steunen zo'n honderd inwoners zijn oproep. "Auto's bezetten een groot deel van de openbare ruimte, maar de bewoners hebben geen auto's en daarom is er een ongelijke verdeling van de openbare ruimte, " zei hij. De bewoners vragen de gemeenteraad om hun vragen binnen de vijftien dagen te beantwoorden, zeker die over rechtsgeldigheid van het beleid. (Belga)

De belangrijkste maatregel van het nieuwe parkeerbeleid is een veralgemening van de groene zone over heel Schaarbeek. In 2019 bestond ongeveer de helft van Schaarbeek nog uit een blauwe zone, waarin bestuurders gedurende twee uur gratis konden parkeren met een blauwe schijf. Vanaf dit jaar zijn alle zones groen en dus betalend. In de groene zones kost parkeren 2 euro per uur tussen 9 en 21 uur, terwijl bewoners en bedrijven met een vrijstellingskaart er gratis parkeren. De enige uitzondering zijn nog de rode zones, zoals de drukke winkelstraten. Daar is parkeren duurder en zijn er enkel vrijstellingen voor de hulpdiensten. Vele bewoners zijn niet te spreken over dat nieuwe beleid. Ze dienden een petitie in tegen de maatregelen die bijna 7.500 keer ondertekend werd. Ze halen onder meer aan dat het beleid een negatieve impact heeft op de zelfstandigen, handelaars en sportclubs. Oudere inwoners vrezen dan weer dat hun isolement zal toenemen. Inwoner Jesse Pappers, die onderzoek voert naar de stedelijk mobiliteit aan de VUB vraagt de gemeente om nog verder te gaan. Hij pleit bijvoorbeeld voor betaald parkeren op zondag en roept op om geen overtollige bewonerskaarten uit te delen in verzadigde delen van de gemeente. Volgens hem steunen zo'n honderd inwoners zijn oproep. "Auto's bezetten een groot deel van de openbare ruimte, maar de bewoners hebben geen auto's en daarom is er een ongelijke verdeling van de openbare ruimte, " zei hij. De bewoners vragen de gemeenteraad om hun vragen binnen de vijftien dagen te beantwoorden, zeker die over rechtsgeldigheid van het beleid. (Belga)