De stad Gent ontvangt 5 miljoen euro Europees geld om een digitale 'Collectie van de Gentenaar' aan te leggen. De bedoeling is om het Gentse culturele erfgoed voor de toekomst te vereeuwigen. De visie is breed: niet alleen monumenten of kunstwerken, maar evenzeer lokale tradities, verhalen of culinaire specialiteiten. Alle Gentenaars zullen in principe de kans hebben om bij te dragen en hun zeg te doen.

Dat is mooi en waardevol. Als Gentenaars mogen we trots zijn op onze stad en op ons erfgoed. We hebben dan ook heel wat om fier over te zijn: ons Gravensteen, onze drie torens, onze Gentse Feesten, ons Gentse dialect, onze naam van stroppendragers, onze sneeuwballen en Gentse mokken. Te veel en te verscheiden om allemaal op te noemen. Allemaal samen elementen van een gemeenschappelijke Gentse identiteit, de dingen die we als Gentenaars delen. Met onze fractie trekken we hier ook mee aan de kar in de gemeenteraad: dankzij N-VA is er sinds een aantal jaren de 'Week van het Gents' (waarvoor dank). Ik ben dus blij dat onze burgemeester aandacht heeft voor ons Gentse erfgoed en onze Gentse identiteit.

Beste Mathias De Clercq, waarom zou de Vlaamse identiteit een 'absurditeit' zijn, maar de Gentse niet?

Maar tegelijk verbaast het me ook. Burgemeester De Clercq staat niet bekend als iemand die veel op heeft met identiteit. En al zeker niet met onze Vlaamse identiteit. Tijdens de 11-juli-viering op het stadhuis afgelopen vrijdag sprak De Clercq geen woord over de Gentse en Vlaamse sociale en economische veerkracht in deze crisisperiode. Geen woord ook over de complexe uitdagingen in het (post-)coronatijdperk. De burgemeester focuste in hoofdzaak op de dood van George Floyd in de Verenigde Staten en de Black Lives Matter-beweging, en op de dringende nood om het verondersteld diepgewortelde racisme hier in Vlaanderen uit te bannen.

Uit die opvallend exclusieve focus kan ik alleen concluderen dat in de ogen van de burgemeester veel Gentenaars en Vlamingen racistisch zijn. Voor alle duidelijkheid: racisme kan niet, maar Gentenaars of Vlamingen zijn niet vatbaarder voor racisme dan andere mensen.

De burgemeester heeft zich in het verleden al herhaaldelijk scherp afgezet tegen Vlaamse identiteitsbeleving. Maar wat is er eigenlijk mis met onze Vlaamse identiteit? Wat is er mis met onze Vlaamse waarden en normen die gestoeld zijn op de Westerse Verlichtingswaarden (vrijheid, gelijkheid, solidariteit)? Anders gezegd: waarom zou u onze 'neuzekes' wel verdedigen als typisch en gezellig Gents, maar 'ballekes in tomatensaus' - waarover u de degens kruiste met Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA)- niet als een stukje Vlaams culinair erfgoed?

Waarom kan de door u fel bekritiseerde 'Canon van Vlaanderen' niet ('een absurditeit'), maar een 'Collectie van de Gentenaar' wel? Dat uw woordvoerder de eerste afdoet als de keuze van een 'select groepje geleerden' is flauw en intellectueel oneerlijk: uw eigen college haalt voortdurend academici aan om beleidskeuzes te verantwoorden - laatst nog in het debat over het toelaten van de hoofddoek in de stadsscholen, waarover de Gentenaars evenmin bevraagd zijn. Bovendien en belangrijker: het opzet is natuurlijk net dat er een breed debat met actieve participatie door de burger komt. En met alle plezier wat mij betreft: hoe meer, hoe beter. Een gelijkaardige canon werd in Nederland ten andere met succes opgesteld.

Zonder een gedeelde sokkel van taal, basiswaarden en cultuurbeleving gaan we er niet komen. Niet in Gent en niet in Vlaanderen. Als politici moeten we die gemeenschappelijke - en inclusieve - identiteit 100 procent uitdragen en ondersteunen. Alleen zo kunnen mensen - oud en nieuw - echt gemeenschap vormen: in de buurt waar ze wonen, op school, op het werk, in het verenigingsleven, ... Daarom: leve Gent en leve Vlaanderen.

De stad Gent ontvangt 5 miljoen euro Europees geld om een digitale 'Collectie van de Gentenaar' aan te leggen. De bedoeling is om het Gentse culturele erfgoed voor de toekomst te vereeuwigen. De visie is breed: niet alleen monumenten of kunstwerken, maar evenzeer lokale tradities, verhalen of culinaire specialiteiten. Alle Gentenaars zullen in principe de kans hebben om bij te dragen en hun zeg te doen.Dat is mooi en waardevol. Als Gentenaars mogen we trots zijn op onze stad en op ons erfgoed. We hebben dan ook heel wat om fier over te zijn: ons Gravensteen, onze drie torens, onze Gentse Feesten, ons Gentse dialect, onze naam van stroppendragers, onze sneeuwballen en Gentse mokken. Te veel en te verscheiden om allemaal op te noemen. Allemaal samen elementen van een gemeenschappelijke Gentse identiteit, de dingen die we als Gentenaars delen. Met onze fractie trekken we hier ook mee aan de kar in de gemeenteraad: dankzij N-VA is er sinds een aantal jaren de 'Week van het Gents' (waarvoor dank). Ik ben dus blij dat onze burgemeester aandacht heeft voor ons Gentse erfgoed en onze Gentse identiteit. Maar tegelijk verbaast het me ook. Burgemeester De Clercq staat niet bekend als iemand die veel op heeft met identiteit. En al zeker niet met onze Vlaamse identiteit. Tijdens de 11-juli-viering op het stadhuis afgelopen vrijdag sprak De Clercq geen woord over de Gentse en Vlaamse sociale en economische veerkracht in deze crisisperiode. Geen woord ook over de complexe uitdagingen in het (post-)coronatijdperk. De burgemeester focuste in hoofdzaak op de dood van George Floyd in de Verenigde Staten en de Black Lives Matter-beweging, en op de dringende nood om het verondersteld diepgewortelde racisme hier in Vlaanderen uit te bannen. Uit die opvallend exclusieve focus kan ik alleen concluderen dat in de ogen van de burgemeester veel Gentenaars en Vlamingen racistisch zijn. Voor alle duidelijkheid: racisme kan niet, maar Gentenaars of Vlamingen zijn niet vatbaarder voor racisme dan andere mensen.De burgemeester heeft zich in het verleden al herhaaldelijk scherp afgezet tegen Vlaamse identiteitsbeleving. Maar wat is er eigenlijk mis met onze Vlaamse identiteit? Wat is er mis met onze Vlaamse waarden en normen die gestoeld zijn op de Westerse Verlichtingswaarden (vrijheid, gelijkheid, solidariteit)? Anders gezegd: waarom zou u onze 'neuzekes' wel verdedigen als typisch en gezellig Gents, maar 'ballekes in tomatensaus' - waarover u de degens kruiste met Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA)- niet als een stukje Vlaams culinair erfgoed? Waarom kan de door u fel bekritiseerde 'Canon van Vlaanderen' niet ('een absurditeit'), maar een 'Collectie van de Gentenaar' wel? Dat uw woordvoerder de eerste afdoet als de keuze van een 'select groepje geleerden' is flauw en intellectueel oneerlijk: uw eigen college haalt voortdurend academici aan om beleidskeuzes te verantwoorden - laatst nog in het debat over het toelaten van de hoofddoek in de stadsscholen, waarover de Gentenaars evenmin bevraagd zijn. Bovendien en belangrijker: het opzet is natuurlijk net dat er een breed debat met actieve participatie door de burger komt. En met alle plezier wat mij betreft: hoe meer, hoe beter. Een gelijkaardige canon werd in Nederland ten andere met succes opgesteld. Zonder een gedeelde sokkel van taal, basiswaarden en cultuurbeleving gaan we er niet komen. Niet in Gent en niet in Vlaanderen. Als politici moeten we die gemeenschappelijke - en inclusieve - identiteit 100 procent uitdragen en ondersteunen. Alleen zo kunnen mensen - oud en nieuw - echt gemeenschap vormen: in de buurt waar ze wonen, op school, op het werk, in het verenigingsleven, ... Daarom: leve Gent en leve Vlaanderen.