"Dit is een grote stap voorwaarts", zegt woordvoerder Thomas Baek (Infrabel). "Dat de werken twee dagen vroeger dan gepland zijn afgelopen, is ook een bewijs dat de mensen op het terrein hard werk hebben geleverd." Amper drie dagen geleden (vrijdag) startte Infrabel met het verknippen van de eerste van zeven wagons. Verwacht wordt dat het laatste schroot van de zevende wagon tussen 17 en 18 uur weggevoerd wordt. Vanavond al wordt gestart met het verwijderen van de vernielde spoorinfrastructuur (dwarsliggers, sporen, bovenleiding, ...) op de rampsite richting Wetteren. "Het gaat om de kant waar de meeste buurtbewoners wonen," aldus woordvoerder Thomas Baek. "Daardoor kan dat stuk eerst gesaneerd worden." Morgen, na vrijgave van het terrein door het parket, wordt de vernielde spoorinfrastructuur richting Schellebelle verwijderd. Het materiaal zal wel nog op het terrein worden gestockeerd. Voor de sanering zelf, wacht OVAM nog op een globaal beeld van alle staalnames. "Dinsdag of woensdag wordt duidelijk welk soort sanering er precies nodig zal zijn", zegt woordvoerder Jan Verheyen (OVAM). (Belga)

"Dit is een grote stap voorwaarts", zegt woordvoerder Thomas Baek (Infrabel). "Dat de werken twee dagen vroeger dan gepland zijn afgelopen, is ook een bewijs dat de mensen op het terrein hard werk hebben geleverd." Amper drie dagen geleden (vrijdag) startte Infrabel met het verknippen van de eerste van zeven wagons. Verwacht wordt dat het laatste schroot van de zevende wagon tussen 17 en 18 uur weggevoerd wordt. Vanavond al wordt gestart met het verwijderen van de vernielde spoorinfrastructuur (dwarsliggers, sporen, bovenleiding, ...) op de rampsite richting Wetteren. "Het gaat om de kant waar de meeste buurtbewoners wonen," aldus woordvoerder Thomas Baek. "Daardoor kan dat stuk eerst gesaneerd worden." Morgen, na vrijgave van het terrein door het parket, wordt de vernielde spoorinfrastructuur richting Schellebelle verwijderd. Het materiaal zal wel nog op het terrein worden gestockeerd. Voor de sanering zelf, wacht OVAM nog op een globaal beeld van alle staalnames. "Dinsdag of woensdag wordt duidelijk welk soort sanering er precies nodig zal zijn", zegt woordvoerder Jan Verheyen (OVAM). (Belga)