Met IDRO willen de Benelux-landen de obstakels weghalen voor bestuurders van elektrische voertuigen, voor wie het moeilijk is om de juiste informatie te vinden over de locatie, beschikbaarheid en kostprijs van laadpunten. Bovendien kunnen de chauffeurs van elektrische voertuigen over de grens nog niet bij alle laadpunten betalen met de laadpas of app die zij in hun eigen land gebruiken. Daardoor blijft de reikwijdte van elektrische wagens beperkt. Met het ID-systeem wordt opladen in het buitenland net zo eenvoudig als opladen in eigen land. "Met deze unieke samenwerking, die onderdeel is van het Europese IDACS-project (ID and Data Collection for Sustainable Fuels in Europe), dragen de drie landen als ' labo' bij tot de evolutie naar milieuvriendelijk en zero-emissie transport binnen de context van de Europese 'Green Deal' die streeft naar 3 miljoen laadpalen in de EU tegen 2030", klinkt het in een persbericht. "De Benelux-landen blijven een voortrekkersrol spelen op het gebied van duurzame mobiliteit, aangezien 19 procent van alle elektrische en hybride auto's in de EU en 34 procent van alle openbare oplaadpunten in de EU er te vinden zijn." De nieuwe dienst en website (www.benelux-idro.eu) werden vandaag officieel op het Secretariaat-Generaal van de Benelux, onder Belgisch Voorzitterschap, gelanceerd door de Brusselse minister voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie, Netheid en Participatieve Democratie Alain Maron. (Belga)

Met IDRO willen de Benelux-landen de obstakels weghalen voor bestuurders van elektrische voertuigen, voor wie het moeilijk is om de juiste informatie te vinden over de locatie, beschikbaarheid en kostprijs van laadpunten. Bovendien kunnen de chauffeurs van elektrische voertuigen over de grens nog niet bij alle laadpunten betalen met de laadpas of app die zij in hun eigen land gebruiken. Daardoor blijft de reikwijdte van elektrische wagens beperkt. Met het ID-systeem wordt opladen in het buitenland net zo eenvoudig als opladen in eigen land. "Met deze unieke samenwerking, die onderdeel is van het Europese IDACS-project (ID and Data Collection for Sustainable Fuels in Europe), dragen de drie landen als ' labo' bij tot de evolutie naar milieuvriendelijk en zero-emissie transport binnen de context van de Europese 'Green Deal' die streeft naar 3 miljoen laadpalen in de EU tegen 2030", klinkt het in een persbericht. "De Benelux-landen blijven een voortrekkersrol spelen op het gebied van duurzame mobiliteit, aangezien 19 procent van alle elektrische en hybride auto's in de EU en 34 procent van alle openbare oplaadpunten in de EU er te vinden zijn." De nieuwe dienst en website (www.benelux-idro.eu) werden vandaag officieel op het Secretariaat-Generaal van de Benelux, onder Belgisch Voorzitterschap, gelanceerd door de Brusselse minister voor Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie, Netheid en Participatieve Democratie Alain Maron. (Belga)