InSight is een stationaire Marsverkenner die op 26 november 2018 op de Rode Planeet is geland. Hij is uitgerust met drie instrumenten: een warmteflux-sensor (HP3), een seismometer (SEIS) met een hulpdruk-, temperatuur- en windsnelheidssensor (APSS) en een radio-instrument (RISE). InSight is de eerste missie voor de studie van het diepe binnenste van Mars. SEIS heeft voor het eerst "Mars-bevingen" kunnen meten. Bovendien is InSight, dankzij APSS, het allereerste continue weerstation op Mars, waardoor dit atmosferische fenomenen ter plaatse kan volgen, waaronder een lokale stofstorm. Véronique Dehant van de KSB is CoI (co-onderzoeker) van RISE. Wetenschappers van de Sterrenwacht zijn ook betrokken bij de analyse van gegevens uit de SEIS- en APSS-instrumenten. Een belangrijke bijdrage van de wetenschappers van de Sterrenwacht is de locatie van de landingsplaats. Vanaf de eerste dag tot eind december 2018 heeft Sébastien Le Maistre van de Sterrenwacht, samen met William Folkner van het Jet Propulsion Laboratory, de RISE-gegevens gebruikt om de geografische positie van de lander te bepalen. Dankzij hun werk kon de NASA-ruimtesonde HiRISE de landingsplaats fotograferen. De precieze locatie van de landingsplaats is een voorwaarde voor de voortzetting van de missie, met name voor het bestuderen van de omringende geologische kenmerken. Bart Van Hove en Özgür Karatekin van de KSB reconstrueerden het glijpad van InSight. Hieruit konden ze het profiel van de atmosferische temperatuur als functie van de hoogte afleiden, een belangrijke parameter voor de studie van de Martiaanse atmosfeer en voor de bouw van meteorologische en klimatologische modellen van de Rode Planeet. Uiteindelijk konden ze 3 van de 174 "Mars-bevingen" lokaliseren. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder de geavanceerde wetenschappelijke modellen van het binnenste van de Rode Planeet die door een team van onderzoekers, waaronder Attilio Rivoldini van de Sterrenwacht, zijn geleverd. Dehant heeft ook deelgenomen aan de interpretatie van de geregistreerde seismische gegevens. "Deze resultaten hebben bijgedragen aan het verbeteren van onze kennis van de Rode Planeet", benadrukt het onderzoeksinstituut op het plateau van Ukkel. De InSight-missie "heeft ons nog meer te vertellen", vooral na analyse van de gegevens van het RISE-instrument. Deze gegevens, die kunnen worden gecombineerd met gegevens van het soortgelijke LaRa-instrument voor de ExoMars 2020-missie (lancering gepland voor juli), zullen ons in staat stellen de rotatie van de planeet in detail te bestuderen en de kenmerken van de kern ervan af te leiden, aldus nog de Koninklijke Belgische Sterrenwacht. Ook de Belgische vorsers hebben hun bevindingen in Nature Geoscience gerapporteerd. (Belga)