Reizigers moeten in Aarlen van trein wisselen. Tijdens de spits kunnen de treinen overvol zitten of lichte vertragingen oplopen, geeft Ney toe. Wel stelt hij dat er weinig tijdverlies tussen de aansluitingen zit en dat de treinwissel op hetzelfde perron plaatsvindt. Het veiligheidssysteem in kwestie, TBL 1+, stelt een automatische noodrem in werking wanneer de trein een rood signaal passeert of wanneer de trein met een hogere snelheid dan 40 km/u een rood signaal nadert. Momenteel is 98 procent van de vloot uitgerust met het systeem, tegen het einde van het jaar moet dat bij alle treinen het geval zijn. "Het gaat om een essentiële update om de veiligheid van het spoornetwerk te verzekeren", aldus de NMBS-woordvoerder. Het beheer van de Luxemburgse spoorwegen voert momenteel de nodige tests uit. Volgens Essentiel moet de situatie binnen een maand opnieuw normaal zijn. (Belga)

Reizigers moeten in Aarlen van trein wisselen. Tijdens de spits kunnen de treinen overvol zitten of lichte vertragingen oplopen, geeft Ney toe. Wel stelt hij dat er weinig tijdverlies tussen de aansluitingen zit en dat de treinwissel op hetzelfde perron plaatsvindt. Het veiligheidssysteem in kwestie, TBL 1+, stelt een automatische noodrem in werking wanneer de trein een rood signaal passeert of wanneer de trein met een hogere snelheid dan 40 km/u een rood signaal nadert. Momenteel is 98 procent van de vloot uitgerust met het systeem, tegen het einde van het jaar moet dat bij alle treinen het geval zijn. "Het gaat om een essentiële update om de veiligheid van het spoornetwerk te verzekeren", aldus de NMBS-woordvoerder. Het beheer van de Luxemburgse spoorwegen voert momenteel de nodige tests uit. Volgens Essentiel moet de situatie binnen een maand opnieuw normaal zijn. (Belga)