De studie, die uitgevoerd werd op vraag van de Europese Groenen, werd vrijdag bekendgemaakt. Ze omvat elf landen, waaronder België, en vertrekt van de vaststelling dat de verkeersbelasting deels gekoppeld is aan de hoeveelheid vervuilende uitstootgassen van een voertuig. Nu is gebleken dat de autoconstructeurs cijfers voorleggen op basis van labotests, en die cijfers liggen soms ver verwijderd van de cijfers die in werkelijkheid opgemeten worden op de weg. Voor 2016 zou in de elf bestudeerde landen 10 miljard euro meer geïnd geweest zijn uit verkeersbelastingen mocht er rekening gehouden zijn met de werkelijke CO2-uitstoot. (Belga)

De studie, die uitgevoerd werd op vraag van de Europese Groenen, werd vrijdag bekendgemaakt. Ze omvat elf landen, waaronder België, en vertrekt van de vaststelling dat de verkeersbelasting deels gekoppeld is aan de hoeveelheid vervuilende uitstootgassen van een voertuig. Nu is gebleken dat de autoconstructeurs cijfers voorleggen op basis van labotests, en die cijfers liggen soms ver verwijderd van de cijfers die in werkelijkheid opgemeten worden op de weg. Voor 2016 zou in de elf bestudeerde landen 10 miljard euro meer geïnd geweest zijn uit verkeersbelastingen mocht er rekening gehouden zijn met de werkelijke CO2-uitstoot. (Belga)