Dat bedrag is een weergave van de hoeveelheid geld die is uitgegeven dankzij het voetbal. De bruto toegevoegde waarde van de clubs voor de Belgische economie steeg ondanks de lagere transferinkomsten van 615 miljoen euro tot 630 miljoen euro. De Pro League en de clubs genereerden in het seizoen 2018-2019 4.095 jobs in de Belgische economie, een stijging met tien procent (3.710 banen in 2017-2018). 44 procent van die jobs wordt evenwel ingenomen door de voetballers zelf. Onder hen 261 jonge Belgische spelers (U23), die een voltijds of deeltijds contract hadden. Dat is een stijging van dertien procent op een jaar tijd. De clubs investeerden gezamenlijk ook vijftig miljoen euro in de eigen jeugd, terwijl de wettelijke verplichting slechts 23 miljoen euro bedraagt. Tot slot blijkt uit de analyse van het aantal fans dat de Belgische profclubs steeds meer mensen bereiken, met 457 fanclubs en 4,8 miljoen volgers op sociale media, tegenover 436 fanclubs en 4,3 miljoen volgers een jaar eerder. Voetbal blijft wel vooral op mannen gericht, want slechts zestien procent van de fans blijken vrouwen te zijn. De sport trekt ook vooral jonge volwassenen aan, 42 procent van de fans is tussen 21 en 40 jaar oud. (Belga)

Dat bedrag is een weergave van de hoeveelheid geld die is uitgegeven dankzij het voetbal. De bruto toegevoegde waarde van de clubs voor de Belgische economie steeg ondanks de lagere transferinkomsten van 615 miljoen euro tot 630 miljoen euro. De Pro League en de clubs genereerden in het seizoen 2018-2019 4.095 jobs in de Belgische economie, een stijging met tien procent (3.710 banen in 2017-2018). 44 procent van die jobs wordt evenwel ingenomen door de voetballers zelf. Onder hen 261 jonge Belgische spelers (U23), die een voltijds of deeltijds contract hadden. Dat is een stijging van dertien procent op een jaar tijd. De clubs investeerden gezamenlijk ook vijftig miljoen euro in de eigen jeugd, terwijl de wettelijke verplichting slechts 23 miljoen euro bedraagt. Tot slot blijkt uit de analyse van het aantal fans dat de Belgische profclubs steeds meer mensen bereiken, met 457 fanclubs en 4,8 miljoen volgers op sociale media, tegenover 436 fanclubs en 4,3 miljoen volgers een jaar eerder. Voetbal blijft wel vooral op mannen gericht, want slechts zestien procent van de fans blijken vrouwen te zijn. De sport trekt ook vooral jonge volwassenen aan, 42 procent van de fans is tussen 21 en 40 jaar oud. (Belga)