Van het totaal aantal verkochte fietsen in 2015 waren het 57,7 procent damesfietsen die de deur uitrolden en 42,3 procent herenmodellen die een nieuwe eigenaar wisten te overtuigen. De stijging van het aantal damesfietsen is vooral terug te vinden in het recreatieve segment (stads- en elektrische fietsen), met een uitschieter wat e-bikes betreft. De elektrische fiets zorgt voor 58,2 procent van de toename in het damesfietssegment. Bij de heren is het aantal verkochte fietsen dan weer evenwichtiger verdeeld tussen het recreatieve segment en de sportieve fietsen. Ondanks de lichte prijsstijging blijven e-bikes bijzonder populair. Qua aantal verkochte fietsen in het afgelopen jaar haalt de e-bike de stadsfiets nipt in. Met een aandeel van 31,4 procent van het totaal aantal verkochte fietsen neemt de e-bike net géén derde van de omzet in. Dat is mede te danken aan de grotere actieradius van de nieuwe generatie batterijen. De stadsfiets is mooi tweede met 30,7 procent, achterna gereden door de racefiets, die voor 11,8 procent zorgt. Kinderfietsen (11,6%), MTB's (11,2%), plooi- en ligfietsen (1,8%) en BMX bikes (1,6%) vervolledigen het rijtje. Opvallend ook is dat de kopers van een elektrische fiets steeds jeugdiger worden. Vandaag de dag is een derde van de Belgische "e-bikers" jonger dan 50 jaar en is 8,3 procent zelfs de kaap van de 40 nog niet voorbij. (Belga)

Van het totaal aantal verkochte fietsen in 2015 waren het 57,7 procent damesfietsen die de deur uitrolden en 42,3 procent herenmodellen die een nieuwe eigenaar wisten te overtuigen. De stijging van het aantal damesfietsen is vooral terug te vinden in het recreatieve segment (stads- en elektrische fietsen), met een uitschieter wat e-bikes betreft. De elektrische fiets zorgt voor 58,2 procent van de toename in het damesfietssegment. Bij de heren is het aantal verkochte fietsen dan weer evenwichtiger verdeeld tussen het recreatieve segment en de sportieve fietsen. Ondanks de lichte prijsstijging blijven e-bikes bijzonder populair. Qua aantal verkochte fietsen in het afgelopen jaar haalt de e-bike de stadsfiets nipt in. Met een aandeel van 31,4 procent van het totaal aantal verkochte fietsen neemt de e-bike net géén derde van de omzet in. Dat is mede te danken aan de grotere actieradius van de nieuwe generatie batterijen. De stadsfiets is mooi tweede met 30,7 procent, achterna gereden door de racefiets, die voor 11,8 procent zorgt. Kinderfietsen (11,6%), MTB's (11,2%), plooi- en ligfietsen (1,8%) en BMX bikes (1,6%) vervolledigen het rijtje. Opvallend ook is dat de kopers van een elektrische fiets steeds jeugdiger worden. Vandaag de dag is een derde van de Belgische "e-bikers" jonger dan 50 jaar en is 8,3 procent zelfs de kaap van de 40 nog niet voorbij. (Belga)