Het bioscoopbezoek in België is in 2017 licht gestegen met bijna één procent, naar 19.555.375 bezoekers. Dat is een kleine opkikker voor het bioscoopwezen, dat in 2016 nog een dip van 8 procent moest slikken. Over een periode van tien jaar is het Belgische bioscoopbezoek gedaald van 22,3 miljoen tickets in 2007 tot 19,55 miljoen vorig jaar. Volgens de Vereniging van Filmdistributeurs (VFDB) is het succesje onder meer te danken aan nieuwigheden en de zogenaamde augmented experience, zoals 3D-zalen en vip-rooms. Zoals mag blijken uit de top drie van de meest ...

Het bioscoopbezoek in België is in 2017 licht gestegen met bijna één procent, naar 19.555.375 bezoekers. Dat is een kleine opkikker voor het bioscoopwezen, dat in 2016 nog een dip van 8 procent moest slikken. Over een periode van tien jaar is het Belgische bioscoopbezoek gedaald van 22,3 miljoen tickets in 2007 tot 19,55 miljoen vorig jaar. Volgens de Vereniging van Filmdistributeurs (VFDB) is het succesje onder meer te danken aan nieuwigheden en de zogenaamde augmented experience, zoals 3D-zalen en vip-rooms. Zoals mag blijken uit de top drie van de meest bezochte films ( Beauty and the Beast, Despicable Me 3 en Star Wars: The Last Jedi) doen vooral animatie-, avonturen- en actiefilms het goed in de filmzalen. Regisseur Jan Verheyen mag tevreden zijn: zijn film FC De Kampioenen 3: Forever is de best bezochte Belgische film, met grote voorsprong op de nummer twee, Bigfoot Junior. De Kampioenen kwamen pas op 20 december in de zalen, maar lokten in de elf dagen tot Nieuwjaar 309.692 bezoekers (dat kan dus nog oplopen, want de film speelt nog steeds). Bigfoot Junior klokte af op 212.633. Het tweede gelaat vervolledigt het podium met 206.933 kijkers. Dat ondanks die 'sterke resultaten' geen enkele Belgische film in de top tien staat, komt volgens de VFDB doordat de internationale blockbusters zeer goed scoorden. Ter illustratie: de nummer één, Beauty and the Beast, trok met 768.538 kijkers meer dan dubbel zoveel kijkers als FC De Kampioenen. 'Vorig jaar behaalde De premier met 390.355 bezoekers wél nog de top tien', klinkt het. Het aantal Belgische films steeg opnieuw, van 34 in 2016 naar 45 in 2017. Maar dat vertaalde zich niet in hogere bezoekersaantallen, zegt ook Kinepolis. In 2018 moeten onder meer De collega's en De buurtpolitie: De tunnel, beide spin-offs van televisieprogramma's, de Belg naar werk van eigen bodem lokken. Want hoe je het ook wendt of keert, de Amerikaanse cinema blijft dominant in de Belgische zalen, zowel qua uitgebrachte films (164) als qua omzet. Driekwart van de totale ticketverkoop is voor hun rekening. België is goed voor 8 procent, de rest van het Europese filmaanbod komt aan amper 13 procent.