Het aantal geldautomaten van de banken daalde op zijn beurt met 14 procent tegenover 2019, tot 6.416 stuks. Maar ook het aantal geldafhalingen gaat al jaren in dalende lijn, nog versterkt door de coronapandemie. In 2020 was er een daling met 36 procent in vergelijking met het jaar voordien; in bedrag ging het om een daling met 28 procent. Tegenover 2017 is het aantal geldafhalingen ongeveer gehalveerd. Daartegenover staat ontegensprekelijk de groei van het onlinebankieren, dat ook jaar na jaar toeneemt. Volgens Febelfin heeft de coronacrisis de digitalisering nog een extra boost gegeven. Het aantal abonnementen voor internetbankieren kwam in 2020 uit op 14,2 miljoen stuks. Het aantal abonnementen voor mobiel bankieren bedroeg 9 miljoen stuks. Vooral in die laatste categorie is er een stevige groei: tegenover eind 2015 was er bijna een verdrievoudiging. Uit een recente Ivox-enquête blijkt ook dat de Belg zijn bankdiensten het liefst vanop zijn pc of in de app doet. Ook bij senioren (91 procent) is internetbankieren goed ingeburgerd, jongeren gebruiken vaker de app. Onlinebankieren gebeurt het vaakst voor het uitvoeren van betalingen (85 procent), gevolgd door het checken van het saldo of verrichtingen (69 procent). Op de derde plaats staat het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen (44 procent). Slechts 5 procent van alle overschrijvingen (in 2019) gebeurde nog op het bankkantoor. Eveneens in opmars zijn de chat en videocall. Niet alleen bij jongeren (39 procent), maar ook bij 55-plussers (18 procent). De coronapandemie heeft deze digitale tendens nog versterkt, stelt Febelfin vast. Zo'n 13 procent van de Belgen zegt dat ze sinds de pandemie meer gebruikmaken van digitaal bankieren. De Belg gaat nog het liefst naar het bankkantoor om over zijn persoonlijke financiële situatie te spreken (29 procent), voor advies over beleggingen (26 procent) of om een krediet te bespreken (24 procent). "De adviesfunctie van de bank speelt hierbij een belangrijke rol. Voor bovenstaande diensten wil men voornamelijk face-to-face-interactie met een bankmedewerker. Het menselijke aspect is hierbij van groot belang", aldus Febelfin. De sectorfederatie merkt wel op dat dergelijk menselijk contact ook vanop afstand kan, zoals de coronacrisis heeft aangetoond. Bijna de helft van de Belgen (48 procent) geeft aan dat het contact met zijn bank gerust meer online mag gebeuren. Bij jongeren stijgt dit percentage tot 60 procent, maar ook vier op de tien senioren geven aan dat het contact vaker online mag gebeuren. (Belga)

Het aantal geldautomaten van de banken daalde op zijn beurt met 14 procent tegenover 2019, tot 6.416 stuks. Maar ook het aantal geldafhalingen gaat al jaren in dalende lijn, nog versterkt door de coronapandemie. In 2020 was er een daling met 36 procent in vergelijking met het jaar voordien; in bedrag ging het om een daling met 28 procent. Tegenover 2017 is het aantal geldafhalingen ongeveer gehalveerd. Daartegenover staat ontegensprekelijk de groei van het onlinebankieren, dat ook jaar na jaar toeneemt. Volgens Febelfin heeft de coronacrisis de digitalisering nog een extra boost gegeven. Het aantal abonnementen voor internetbankieren kwam in 2020 uit op 14,2 miljoen stuks. Het aantal abonnementen voor mobiel bankieren bedroeg 9 miljoen stuks. Vooral in die laatste categorie is er een stevige groei: tegenover eind 2015 was er bijna een verdrievoudiging. Uit een recente Ivox-enquête blijkt ook dat de Belg zijn bankdiensten het liefst vanop zijn pc of in de app doet. Ook bij senioren (91 procent) is internetbankieren goed ingeburgerd, jongeren gebruiken vaker de app. Onlinebankieren gebeurt het vaakst voor het uitvoeren van betalingen (85 procent), gevolgd door het checken van het saldo of verrichtingen (69 procent). Op de derde plaats staat het uitvoeren van overschrijvingen tussen eigen rekeningen (44 procent). Slechts 5 procent van alle overschrijvingen (in 2019) gebeurde nog op het bankkantoor. Eveneens in opmars zijn de chat en videocall. Niet alleen bij jongeren (39 procent), maar ook bij 55-plussers (18 procent). De coronapandemie heeft deze digitale tendens nog versterkt, stelt Febelfin vast. Zo'n 13 procent van de Belgen zegt dat ze sinds de pandemie meer gebruikmaken van digitaal bankieren. De Belg gaat nog het liefst naar het bankkantoor om over zijn persoonlijke financiële situatie te spreken (29 procent), voor advies over beleggingen (26 procent) of om een krediet te bespreken (24 procent). "De adviesfunctie van de bank speelt hierbij een belangrijke rol. Voor bovenstaande diensten wil men voornamelijk face-to-face-interactie met een bankmedewerker. Het menselijke aspect is hierbij van groot belang", aldus Febelfin. De sectorfederatie merkt wel op dat dergelijk menselijk contact ook vanop afstand kan, zoals de coronacrisis heeft aangetoond. Bijna de helft van de Belgen (48 procent) geeft aan dat het contact met zijn bank gerust meer online mag gebeuren. Bij jongeren stijgt dit percentage tot 60 procent, maar ook vier op de tien senioren geven aan dat het contact vaker online mag gebeuren. (Belga)