Brussel-Luxemburg-Straatsburg was vroeger een populaire spoorlijn, maar door aanslepende werkzaamheden is ze verdrongen door Franse concurrentie. Vooral op het deel tussen Ciney en Libramont moeten er nog heel wat moderniseringswerkzaamheden gebeuren. De as kan ook een rol spelen om het goederenvervoer per spoor naar Zwitserland en Italië te stimuleren. "We willen deze as zijn internationale roeping teruggeven", zo verklaarde Gilkinet(Ecolo) in de marge van een bijeenkomst van de Europese ministers van Transport in Luxemburg. Nu neemt een rit tussen beide hoofdsteden drie uur in beslag. Dat moet minstens een halfuur korter, aldus de minister, en liefst een uur. Er is een federaal-Europees budget van 70 miljoen euro vrijgemaakt, maar de vicepremier van Ecolo raamt dat er in totaal 300 miljoen nodig is. Daarom hebben België en Luxemburg de Europese Commissie aangeschreven, die hen voorstelde een werkgroep op te richten. In de herfst zal een subsidie-aanvraag worden ingediend in het kader van het programma Connecting Europe. Dat moet toelaten om de duur van de werken, gepland tot 2028, in te korten, aldus de minister. Bausch wees erop dat Luxemburg het traject op zijn grondgebied reeds gemoderniseerd heeft. De minister sloot niet uit dat het Groothertogdom mobiliteitsoplossingen wil cofinancieren, eenmaal de spoorverbinding is gemoderniseerd. (Belga)

Brussel-Luxemburg-Straatsburg was vroeger een populaire spoorlijn, maar door aanslepende werkzaamheden is ze verdrongen door Franse concurrentie. Vooral op het deel tussen Ciney en Libramont moeten er nog heel wat moderniseringswerkzaamheden gebeuren. De as kan ook een rol spelen om het goederenvervoer per spoor naar Zwitserland en Italië te stimuleren. "We willen deze as zijn internationale roeping teruggeven", zo verklaarde Gilkinet(Ecolo) in de marge van een bijeenkomst van de Europese ministers van Transport in Luxemburg. Nu neemt een rit tussen beide hoofdsteden drie uur in beslag. Dat moet minstens een halfuur korter, aldus de minister, en liefst een uur. Er is een federaal-Europees budget van 70 miljoen euro vrijgemaakt, maar de vicepremier van Ecolo raamt dat er in totaal 300 miljoen nodig is. Daarom hebben België en Luxemburg de Europese Commissie aangeschreven, die hen voorstelde een werkgroep op te richten. In de herfst zal een subsidie-aanvraag worden ingediend in het kader van het programma Connecting Europe. Dat moet toelaten om de duur van de werken, gepland tot 2028, in te korten, aldus de minister. Bausch wees erop dat Luxemburg het traject op zijn grondgebied reeds gemoderniseerd heeft. De minister sloot niet uit dat het Groothertogdom mobiliteitsoplossingen wil cofinancieren, eenmaal de spoorverbinding is gemoderniseerd. (Belga)