De nieuwe windnorm voorziet een verhoging van het aantal toegelaten knopen rugwind van vijf tot zeven knopen bij constante wind en zelfs tot twaalf knopen met windstoten. "Te veel rugwind kan leiden tot onstabiele naderingen met soms onveilige situaties tot gevolg", zegt Van Rossem. Het stoort BeCA dat het geruzie over de geluidsnormen nu de bovenhand krijgt op de veiligheid van de passagiers. "Door het verruimen van de normen kan men gebruik maken van meer landingsbanen en zo het luchtverkeer boven de luchthaven meer spreiden. Nu maakt men vooral gebruik van banen 25 en 7", zegt Van Rossem. Op het kabinet van Melchior Wathelet (cdH), staatssecretaris van Mobiliteit, Leefmilieu en Energie, reageert men verbaasd op de uitlatingen van de BeCA. "Deze normen zijn enkel de uitvoering van de akkoorden die zijn afgesproken tussen 2008-2010. Waarom komen ze niet eerder met deze verklaring?" Nog volgens het kabinet worden de normen toegepast op alle grote internationale luchthavens. "Bovendien zijn deze maatregelen het resultaat van een studie die werd uitgevoerd specifiek voor Brussels Airport. Hieruit werd duidelijk dat deze regels net noodzakelijk zijn om de veiligheid op de luchthaven te garanderen." (Belga)

De nieuwe windnorm voorziet een verhoging van het aantal toegelaten knopen rugwind van vijf tot zeven knopen bij constante wind en zelfs tot twaalf knopen met windstoten. "Te veel rugwind kan leiden tot onstabiele naderingen met soms onveilige situaties tot gevolg", zegt Van Rossem. Het stoort BeCA dat het geruzie over de geluidsnormen nu de bovenhand krijgt op de veiligheid van de passagiers. "Door het verruimen van de normen kan men gebruik maken van meer landingsbanen en zo het luchtverkeer boven de luchthaven meer spreiden. Nu maakt men vooral gebruik van banen 25 en 7", zegt Van Rossem. Op het kabinet van Melchior Wathelet (cdH), staatssecretaris van Mobiliteit, Leefmilieu en Energie, reageert men verbaasd op de uitlatingen van de BeCA. "Deze normen zijn enkel de uitvoering van de akkoorden die zijn afgesproken tussen 2008-2010. Waarom komen ze niet eerder met deze verklaring?" Nog volgens het kabinet worden de normen toegepast op alle grote internationale luchthavens. "Bovendien zijn deze maatregelen het resultaat van een studie die werd uitgevoerd specifiek voor Brussels Airport. Hieruit werd duidelijk dat deze regels net noodzakelijk zijn om de veiligheid op de luchthaven te garanderen." (Belga)