Met dat bedrag bevindt België zit in de Europese staart. Enkel de Italianen (201 euro), Russen (184) en Polen (119) zullen minder uitgeven. Het Verenigd Koninkrijk (317 euro) en Ierland (287) zijn de "big spenders" aan kerstcadeaus. Voor Kerstmis kopen Belgen gemiddeld cadeautjes voor zes personen, met een gemiddelde van zeven geschenken in totaal. Het grootste deel van het kerstbudget gaat naar cadeaus voor de kinderen (zowat 114 euro), gevolgd door de partner (86), gevolgd door het uitgeven van 64 euro voor de ouders en 55 euro voor broers en zussen. Voor andere kerstgerelateerde items (decoratie, kerstkaarten, eten, enz) verwachten Belgen nog eens 124 euro te zullen besteden, ook 4 euro minder dan in 2011. Slechts 3 pct wacht met kerstinkopen tot de laatste twee dagen voor Kerstmis, de meerderheid (44 pct) winkelt gedurende de eerste drie weken van december. Kerstinkopen doen blijft het terrein van de vrouw. Volgens deze studie zijn de vrouwen voor 77 pct de baas over kerstmis shopping. Vijfendertig procent van alle Belgen doen hun kerstinkopen online, in de EU het laagste percentage van de bevolking. Fransen (45 pct) en Italianen (46 pct) staan net boven België. Voor het onderzoek werd tussen 11 en 16 oktober een steekproef van 1.052 personen tussen 16 en 64 jaar ondervraagd. (KAV)

Met dat bedrag bevindt België zit in de Europese staart. Enkel de Italianen (201 euro), Russen (184) en Polen (119) zullen minder uitgeven. Het Verenigd Koninkrijk (317 euro) en Ierland (287) zijn de "big spenders" aan kerstcadeaus. Voor Kerstmis kopen Belgen gemiddeld cadeautjes voor zes personen, met een gemiddelde van zeven geschenken in totaal. Het grootste deel van het kerstbudget gaat naar cadeaus voor de kinderen (zowat 114 euro), gevolgd door de partner (86), gevolgd door het uitgeven van 64 euro voor de ouders en 55 euro voor broers en zussen. Voor andere kerstgerelateerde items (decoratie, kerstkaarten, eten, enz) verwachten Belgen nog eens 124 euro te zullen besteden, ook 4 euro minder dan in 2011. Slechts 3 pct wacht met kerstinkopen tot de laatste twee dagen voor Kerstmis, de meerderheid (44 pct) winkelt gedurende de eerste drie weken van december. Kerstinkopen doen blijft het terrein van de vrouw. Volgens deze studie zijn de vrouwen voor 77 pct de baas over kerstmis shopping. Vijfendertig procent van alle Belgen doen hun kerstinkopen online, in de EU het laagste percentage van de bevolking. Fransen (45 pct) en Italianen (46 pct) staan net boven België. Voor het onderzoek werd tussen 11 en 16 oktober een steekproef van 1.052 personen tussen 16 en 64 jaar ondervraagd. (KAV)