Naar Brazilië voor het WK voetbal: het kost handenvol geld. Staatsbank Belfius wil daar een mouw aan passen met speciale leningen, maar dan wel tegen tien procent interest. 'Ethisch onverantwoord', vindt Test-Aankoop. Geschrokken door de negatieve reacties, trekt Belfius de reclamecampagne voor de leningen in. De leningen zelf blijven wel bestaan.

Belfius trekt haar reclamecampagne terug waarbij promotie werd gemaakt voor leningen om het WK voetbal in Brazilië bij te wonen. Dat heeft Belfius-woordvoerster Moniek Delvou gezegd in het Radio 1-programma "De ochtend".

Op de campagne was kritiek gekomen, omdat de lening gepaard ging met een interest van 10 procent. "Ethisch onverantwoord", zei consumentenorganisatie Test-Aankoop daarover.

"We hebben de reacties onderschat", aldus Belfius-woordvoerster Delvou. "We beseffen dat de campagne zou kunnen choqueren en we hebben beslist om de boodschappen vandaag nog weg te halen."

Dure lening

De bank wijst erop dat de campagne enkel online werd gevoerd en bij solvabele klanten, en dat de klanten erop werden gewezen dat het om een dure lening ging. Volgens de woordvoerster hebben ongeveer 2.000 klanten de boodschap aangeklikt.

Ivo Mechels, de woordvoerder van Test-Aankoop, liet via Twitter al weten tevreden te zijn met de beslissing van Belfius.

Naar Brazilië voor het WK voetbal: het kost handenvol geld. Staatsbank Belfius wil daar een mouw aan passen met speciale leningen, maar dan wel tegen tien procent interest. 'Ethisch onverantwoord', vindt Test-Aankoop. Geschrokken door de negatieve reacties, trekt Belfius de reclamecampagne voor de leningen in. De leningen zelf blijven wel bestaan.Belfius trekt haar reclamecampagne terug waarbij promotie werd gemaakt voor leningen om het WK voetbal in Brazilië bij te wonen. Dat heeft Belfius-woordvoerster Moniek Delvou gezegd in het Radio 1-programma "De ochtend".Op de campagne was kritiek gekomen, omdat de lening gepaard ging met een interest van 10 procent. "Ethisch onverantwoord", zei consumentenorganisatie Test-Aankoop daarover. "We hebben de reacties onderschat", aldus Belfius-woordvoerster Delvou. "We beseffen dat de campagne zou kunnen choqueren en we hebben beslist om de boodschappen vandaag nog weg te halen."Dure lening De bank wijst erop dat de campagne enkel online werd gevoerd en bij solvabele klanten, en dat de klanten erop werden gewezen dat het om een dure lening ging. Volgens de woordvoerster hebben ongeveer 2.000 klanten de boodschap aangeklikt. Ivo Mechels, de woordvoerder van Test-Aankoop, liet via Twitter al weten tevreden te zijn met de beslissing van Belfius.