De CO2-uitstoot van auto's wordt momenteel gemeten volgens de NEDC-testcyclus. In de nasleep van het Dieselgate-schandaal werd duidelijk dat die niet altijd voor correcte resultaten zorgt. Europa vraagt de lidstaten daarom de belasting voortaan op de nauwkeuriger WLTP-testcyclus te baseren. Vlaanderen voert die vernieuwing in op 1 januari en dat heeft vooral gevolgen voor de Belasting op Inververkeerstelling (BIV). Voor 70,84 procent van de auto's op de markt daalt het tarief en voor 28,84 procent stijgt het. De gemiddelde stijging is wel groter dan de gemiddelde daling. "De stijging komt terecht bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens", zegt Diependaele. Voor een Renault Clio benzine, de best verkocht wagen op de Vlaamse markt, bedraagt de daling bijvoorbeeld 100 euro. Voor een Peugeot 3008 diesel, het nummer vijftien op de lijst, is er een stijging van 165 euro. Wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, is het effect minder groot. Daar gaat het telkens om een stijging of daling van enkele euro's. Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling. Voor tweedehandswagens verandert er niets. Wie destijds besloot om een bepaalde wagen te kopen, hield daarbij immers ook rekening met de restwaarde van dat voertuig op de tweedehandsmarkt, is de redenering. Ook voor leasingwagens verandert er niets. Die fiscaliteit zit bij de federale overheid. (Belga)

De CO2-uitstoot van auto's wordt momenteel gemeten volgens de NEDC-testcyclus. In de nasleep van het Dieselgate-schandaal werd duidelijk dat die niet altijd voor correcte resultaten zorgt. Europa vraagt de lidstaten daarom de belasting voortaan op de nauwkeuriger WLTP-testcyclus te baseren. Vlaanderen voert die vernieuwing in op 1 januari en dat heeft vooral gevolgen voor de Belasting op Inververkeerstelling (BIV). Voor 70,84 procent van de auto's op de markt daalt het tarief en voor 28,84 procent stijgt het. De gemiddelde stijging is wel groter dan de gemiddelde daling. "De stijging komt terecht bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens", zegt Diependaele. Voor een Renault Clio benzine, de best verkocht wagen op de Vlaamse markt, bedraagt de daling bijvoorbeeld 100 euro. Voor een Peugeot 3008 diesel, het nummer vijftien op de lijst, is er een stijging van 165 euro. Wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, is het effect minder groot. Daar gaat het telkens om een stijging of daling van enkele euro's. Het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides en voor wagens op aardgas (cng) verdwijnt bij de hele operatie. Elektrische wagens behouden wel hun belastingvrijstelling. Voor tweedehandswagens verandert er niets. Wie destijds besloot om een bepaalde wagen te kopen, hield daarbij immers ook rekening met de restwaarde van dat voertuig op de tweedehandsmarkt, is de redenering. Ook voor leasingwagens verandert er niets. Die fiscaliteit zit bij de federale overheid. (Belga)