In 2015 is binnen de FOD Financiën de Dienst DRM (Debt Relationship Management) opgericht. Die dienst contacteert belastingschuldigen telefonisch en biedt hen een laatste kans om hun achterstallige belastingen te betalen, voor er extra kosten, boetes of nalatigheidsintresten worden aangerekend. Er is ruim 50 miljoen euro aan btw versneld geïnd, waarvan 31 procent dankzij het telefonisch contact. Voor bedrijfsvoorheffing inde de dienst bijna 38 miljoen euro na telefonisch contact. De telefonische herinnering was hier bepalend voor 43 procent. Sinds december 2015 belt de dienst ook voor penale boetes. Als een schuldenaar van een penale boete nog snel betaalt na het ontvangen van een telefoontje, kan hij bijkomende kosten en eventuele verdere vervolgingsacties, zoals bijvoorbeeld immobilisatie van het voertuig, vermijden. De FOD Financiën zal in de toekomst meer en meer inzetten op communicatie en contact via alternatieve kanalen zoals telefoon, e-mail of sms. Dit zal de dienstverlening ten goede komen en de spontane betalingen in de hand werken. (Belga)

In 2015 is binnen de FOD Financiën de Dienst DRM (Debt Relationship Management) opgericht. Die dienst contacteert belastingschuldigen telefonisch en biedt hen een laatste kans om hun achterstallige belastingen te betalen, voor er extra kosten, boetes of nalatigheidsintresten worden aangerekend. Er is ruim 50 miljoen euro aan btw versneld geïnd, waarvan 31 procent dankzij het telefonisch contact. Voor bedrijfsvoorheffing inde de dienst bijna 38 miljoen euro na telefonisch contact. De telefonische herinnering was hier bepalend voor 43 procent. Sinds december 2015 belt de dienst ook voor penale boetes. Als een schuldenaar van een penale boete nog snel betaalt na het ontvangen van een telefoontje, kan hij bijkomende kosten en eventuele verdere vervolgingsacties, zoals bijvoorbeeld immobilisatie van het voertuig, vermijden. De FOD Financiën zal in de toekomst meer en meer inzetten op communicatie en contact via alternatieve kanalen zoals telefoon, e-mail of sms. Dit zal de dienstverlening ten goede komen en de spontane betalingen in de hand werken. (Belga)