"Vanaf 1 januari 2021 moeten bedrijven die handel drijven tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk rekening houden met grenscontroles en ze moeten er dan ook voor zorgen dat ze de juiste formulieren en informatie indienen bij de douanediensten om hun goederen te vervoeren over de grens", aldus ESPO. "Het lijkt erop dat de onzekerheid over de uiteindelijke uitkomst van de brexitonderhandelingen en de hoop op een akkoord bij sommige bedrijven een misverstand creëren dat ze toch het papierwerk kunnen vermijden." ESPO en zijn leden, waaronder ook de Belgische havens, willen dan ook benadrukken dat die grenscontroles er sowieso komen, los van de uitkomst van de brexitgesprekken. De bedrijven moeten zich dan ook voorbereiden zodat ze de nodige documenten en informatie beschikbaar hebben. "Zo niet zullen hun goederen tegengehouden worden in havens. Dat kan van de havens flessenhalzen maken en de flexibiliteit en betrouwbaarheid van duurzame bevoorradingsketens ernstig verstoren", klinkt het. De havens zelf hebben er alles aan gedaan om zich op 1 januari voor te bereiden. Ongeveer de helft van de import en export in het VK gebeurt van en naar de Europese Unie. Voor een deel van de EU-lidstaten vertegenwoordigt de handel met het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijk deel van hun totale handelsactiviteiten. De meeste producten worden via de zee vervoerd en passeren dus langs de zeehavens. ESPO laat nog weten te hopen op een handelsakkoord tussen de EU en het VK. "Dit zou leiden tot een systeem van heffingen dat handel en economische groei in stand houdt, maar ook een sterke toekomstige samenwerking tussen de EU en het VK verzekert. En het zou ook de impact van de grenscontroles op de handel verlichten." (Belga)

"Vanaf 1 januari 2021 moeten bedrijven die handel drijven tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk rekening houden met grenscontroles en ze moeten er dan ook voor zorgen dat ze de juiste formulieren en informatie indienen bij de douanediensten om hun goederen te vervoeren over de grens", aldus ESPO. "Het lijkt erop dat de onzekerheid over de uiteindelijke uitkomst van de brexitonderhandelingen en de hoop op een akkoord bij sommige bedrijven een misverstand creëren dat ze toch het papierwerk kunnen vermijden." ESPO en zijn leden, waaronder ook de Belgische havens, willen dan ook benadrukken dat die grenscontroles er sowieso komen, los van de uitkomst van de brexitgesprekken. De bedrijven moeten zich dan ook voorbereiden zodat ze de nodige documenten en informatie beschikbaar hebben. "Zo niet zullen hun goederen tegengehouden worden in havens. Dat kan van de havens flessenhalzen maken en de flexibiliteit en betrouwbaarheid van duurzame bevoorradingsketens ernstig verstoren", klinkt het. De havens zelf hebben er alles aan gedaan om zich op 1 januari voor te bereiden. Ongeveer de helft van de import en export in het VK gebeurt van en naar de Europese Unie. Voor een deel van de EU-lidstaten vertegenwoordigt de handel met het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijk deel van hun totale handelsactiviteiten. De meeste producten worden via de zee vervoerd en passeren dus langs de zeehavens. ESPO laat nog weten te hopen op een handelsakkoord tussen de EU en het VK. "Dit zou leiden tot een systeem van heffingen dat handel en economische groei in stand houdt, maar ook een sterke toekomstige samenwerking tussen de EU en het VK verzekert. En het zou ook de impact van de grenscontroles op de handel verlichten." (Belga)