De rode draad door het bestuursakkoord is 'Respect voor A', zegt Bart De Wever, die het akkoord voorstelde met een pin van een stralende 'A' op zijn revers, het logo van Antwerpen dat bedacht is door zijn voorganger Patrick Janssens.

'We willen met dit verhaal kansen geven aan alle Antwerpenaars. Maar we willen dat die kansen ook gegrepen worden. De kennis van het Nederlands is daarbij cruciaal.'

'Nederlands faciliteren'

Ook Liesbeth Homans, onderhandelaar voor N-VA, legde de nadruk op het belang van het Nederlands voor de inwoners van Antwerpen. 'Dit is opnieuw het verhaal van rechten en plichten. Wij zullen de kennis van het Nederlands faciliteren zodat alle Antwerpenaren volwaardig kunnen deelnemen aan de gemeenschap.'

Homans vertelde nog dat het nieuwe stadsbestuur van plan is om de historische schuld van Antwerpen volledig weg te werken tegen het einde van de legislatuur.

Mobiliteit

'En voor wie zich zorgen maakt dat de auto's kunnen parkeren in de crypte van de kathedraal, kunnen we zeggen dat dit stadsbestuur gaat voor een evenwichtige mobiliteit waarin elk vervoermiddel en ook fietsers en voetgangers hun plaats krijgen.'

Er komen nieuwe parkeerplaatsen, de binnenstad wordt beter bereikbaar met de auto, maar er komen zeker ook alternatieven voor de wagen.

Avontuur

Volgens De Wever start de nieuwe Antwerpse coalitie aan "een waar avontuur" gezien het "totaal veranderde politieke landschap" in Antwerpen. Dat ziet hij echter met vertrouwen tegemoet, aangezien volgens de toekomstige burgemeester de drie coalitiepartners vast van plan zijn te slagen én ook voldoende inhoudelijke overeenstemming hebben.

'Het waren vlotte onderhandelingen,' zei De Wever. 'Geloof me als ik zeg dat ik een ervaringsdeskundige ben. Ik heb al minder vlotte onderhandelingen meegemaakt. We hebben uitgeschreven wat ons verbond en uitgeklaard wat ons verdeelde.'

Voortrekkersrol

CD&V-onderhandelaar Marc Van Peel, die uit de Stadslijst van Patrick Janssens stapte om tot de coalitie van Bart De Wever toe te treden, zei dat dit akkoord de rol van Antwerpen als economische en culturele voortrekker van het land bevestigt.

Minister van justitie Annemie Turtelboom, die voor Open VLD de onderhandelingen leidde, zei dat het bestuursakkoord in grote lijnen overeenkomt met het programma van haar partij. 'Een schildpad komt maar vooruit als ze haar nek uitsteekt,' zei Turtelboom.

Acht schepenen

Het schepencollege zal bestaan uit de burgemeester en acht schepenen. Over de bevoegdheidsverdeling wordt later onderhandeld. Bart De Wever zei eerder al dat hij verwacht dat de vorming van het schepencollege voor Kerstmis afgerond is. Het nieuwe stadsbestuur begint om middernacht in de nacht van 31 december op 1 januari aan haar opdracht. 'Dat mag je heel letterlijk nemen,' zei Bart De Wever. 'Ik kreeg al een telefoontje van de brandweercommandant die me erop attent maakte dat ik verantwoordelijk zal zijn voor de veiligheid bij het vuurwerk.'

De Wever verwees naar Leona Detiège die haar ambt als burgemeester in 1994 begon met de Switelbrand die het leven kostte aan 15 mensen. (EE)

De rode draad door het bestuursakkoord is 'Respect voor A', zegt Bart De Wever, die het akkoord voorstelde met een pin van een stralende 'A' op zijn revers, het logo van Antwerpen dat bedacht is door zijn voorganger Patrick Janssens. 'We willen met dit verhaal kansen geven aan alle Antwerpenaars. Maar we willen dat die kansen ook gegrepen worden. De kennis van het Nederlands is daarbij cruciaal.''Nederlands faciliteren' Ook Liesbeth Homans, onderhandelaar voor N-VA, legde de nadruk op het belang van het Nederlands voor de inwoners van Antwerpen. 'Dit is opnieuw het verhaal van rechten en plichten. Wij zullen de kennis van het Nederlands faciliteren zodat alle Antwerpenaren volwaardig kunnen deelnemen aan de gemeenschap.' Homans vertelde nog dat het nieuwe stadsbestuur van plan is om de historische schuld van Antwerpen volledig weg te werken tegen het einde van de legislatuur. Mobiliteit 'En voor wie zich zorgen maakt dat de auto's kunnen parkeren in de crypte van de kathedraal, kunnen we zeggen dat dit stadsbestuur gaat voor een evenwichtige mobiliteit waarin elk vervoermiddel en ook fietsers en voetgangers hun plaats krijgen.' Er komen nieuwe parkeerplaatsen, de binnenstad wordt beter bereikbaar met de auto, maar er komen zeker ook alternatieven voor de wagen.Avontuur Volgens De Wever start de nieuwe Antwerpse coalitie aan "een waar avontuur" gezien het "totaal veranderde politieke landschap" in Antwerpen. Dat ziet hij echter met vertrouwen tegemoet, aangezien volgens de toekomstige burgemeester de drie coalitiepartners vast van plan zijn te slagen én ook voldoende inhoudelijke overeenstemming hebben. 'Het waren vlotte onderhandelingen,' zei De Wever. 'Geloof me als ik zeg dat ik een ervaringsdeskundige ben. Ik heb al minder vlotte onderhandelingen meegemaakt. We hebben uitgeschreven wat ons verbond en uitgeklaard wat ons verdeelde.' Voortrekkersrol CD&V-onderhandelaar Marc Van Peel, die uit de Stadslijst van Patrick Janssens stapte om tot de coalitie van Bart De Wever toe te treden, zei dat dit akkoord de rol van Antwerpen als economische en culturele voortrekker van het land bevestigt. Minister van justitie Annemie Turtelboom, die voor Open VLD de onderhandelingen leidde, zei dat het bestuursakkoord in grote lijnen overeenkomt met het programma van haar partij. 'Een schildpad komt maar vooruit als ze haar nek uitsteekt,' zei Turtelboom. Acht schepenen Het schepencollege zal bestaan uit de burgemeester en acht schepenen. Over de bevoegdheidsverdeling wordt later onderhandeld. Bart De Wever zei eerder al dat hij verwacht dat de vorming van het schepencollege voor Kerstmis afgerond is. Het nieuwe stadsbestuur begint om middernacht in de nacht van 31 december op 1 januari aan haar opdracht. 'Dat mag je heel letterlijk nemen,' zei Bart De Wever. 'Ik kreeg al een telefoontje van de brandweercommandant die me erop attent maakte dat ik verantwoordelijk zal zijn voor de veiligheid bij het vuurwerk.' De Wever verwees naar Leona Detiège die haar ambt als burgemeester in 1994 begon met de Switelbrand die het leven kostte aan 15 mensen. (EE)